“Cati oameni, tot atatea caractere”. Fiecare se exprima in felul sau, dar in Social Media fiecare adopta un anumit tip de comunicare.
Si totusi, cate tipuri de comunicare putem identifica in retelele sociale?
De ce ar trebui sa cunoastem tipurile de comunicare din retelele sociale?
Pentru orice actiune de marketing si indeosebi pentru actiunile de Social Media Marketing este util sa stii cu cine stai de vorba.
Am spus cateva lucruri despre importanta cunoasterii utilizatorului si in articolul despre comunicarea pe Fan Page. Atunci discutam pe scurt despre modalitatea mea de selectie a prietenilor FaceBook si a oamenilor pe care ii urmaresc pe Twitter, respectiv interesele comune.
In prima faza, este un criteriu bun de selectie. O a doua etapa este cu siguranta analiza in profunzime a oamenilor din comunitatea creata.
Desi fiecare individ are particularitatile lui, exista cateva tipologii pe care ar fi util sa le cunoastem pentru ca ne pot ajuta enorm in stabilirea unei strategii generale de comunicare a unei marci, produs sau serviciu pe FaceBook si Twitter .
Foarte putini din cei care si-au declarat interesul pentru un anumit subiect pot sa ne ajute in construirea comunitatii sau in demersurile noastre de Social Media Marketing. Prin urmare, devine crucial sa ii identificam pe cei care sunt foarte activi in domeniul nostru de interes – adesea, ei sunt formatorii de opinii.
Cate tipologii de comunicare exista in retelele sociale?
Sunt multe clasificari ale tipurilor de comunicare pe care oamenii le adopta in retelele sociale.
Am gasit pe blogul lui Brian Solis un grafic complet al tipurilor de comportamente in retelele sociale.
Asa cum identifica “behaviorgraphic-ul” de mai sus, avem de-a face cu destul de multe tipologii de utilizatori si modele de comunicare in retelele sociale.
Daca ar fi sa grupam aceste tipologii in functie de trasaturile lor comune, in scopul de a le opera mai usor, am ajunge la urmatoarea lista scurta:
- Creatori
- Interlocutori
- Colectionari
- Membrii activi
- Critici
- Spectatori
- Membrii inactivi
O strategie de comunicare Social Media ar trebui sa ia in calcul interactiunea unei marci cu toate cele 7 tipuri de comportamente sociale.
Daca fiecare dintre noi ar analiza comunitatile sociale in care este implicat, si-ar da seama ca mare parte din membrii comunitatii pot fi catalogati ca spectatori sau inactivi. Eu tind sa cred ca cele doua categorii inglobeaza cel putin 50% din orice comunitate sociala.
De critici nu duce nimeni lipsa. Pentru ei s-au introdus scenariile de criza intr-o strategie de comunicare Social Media.
Creatorii, interlocutorii, colectionarii – iata cele 3 categorii pe care ar trebui sa se concentreze eforturile noastre intr-o campanie de Social Media Marketing.
Cum identificam tipologiile de comunicare ale comunitatii noastre?
Creatorii: sunt usor de reperat pentru ca ei genereaza de obicei subiectele de discutii prin continut de calitate; in aceasta categorie veti regasi si formatorii de opinii.
Interlocutorii: sunt membrii sociabili ai comunitatii care initiaza si intretin discutii in jurul unui anumit subiect.
Colectionarii: sunt cei care dau like-uri, retweet-uri si voturi.
Membrii activi ai comunitatii sunt cei care petrec destul de mult timp pe retelele sociale. Importanta lor consta in faptul ca pot trece oricand intr-una din categoriile mai sus-mentionate.
Desi ne putem da seama relativ usor din care categorii fac parte membrii comunitatilor noastre de pe FaceBook si Twitter, este mult mai simplu sa folosim instrumente care sa dovedeasca si unui client ca alegerea noastra pentru selectionarea unui anumit blogger pentru o campanie este bazata pe mai mult decat un “feeling”.
Unul din instrumentele care ne permit acest lucru este Klout (descoperit de Cristian Manafu).
O analiza cu ajutorul instrumentului Klout dureaza 1 minut /cont.
Scorul Klout al fiecarui membru activ al comunitatii noastre de pe FaceBoook si Twitter ne poate oferi un indicator relativ bun al influentei lui in Social Media.
Astfel putem repera mai usor cine este mai probabil sa ne ajute in comunicarea campaniei noastre de Social Media Marketing.
Pe final de articol va propun 2 lucruri:
1. Sa votati care este cel mai popular tip de comunicare din comunitatea voastra de pe FaceBook sau Twitter (in poll-ul de mai jos).
2. Daca decideti sa va jucati cu instrumentul Klout, va invit sa postati (anonim) scorul vostru Klout in comentariile acestui articol.
Leave a Reply