Perspective asupra magazinelor online
De ceva vreme, am avut ocazia sa privesc business-ul de e-commerce dintr-o perspectiva noua, respectiv cea de comerciant. Pentru ca magazinul meu este inca in faza de dezvoltare, am cautat sa aflu cele mai bune metode de optimizare naturala. Beneficiind de experienta dobandita in ultimul an prin optimizarea site-urilor de e-commerce pe .com, .fr si mai nou, pe .ro, am pornit o lista a lucrurilor care imi sunt absolut necesare pentru a pentru a optimiza rata de conversie si care cred ca ar oferi un mic ajutor micilor magazine online romanesti.
Cum pornesti un magazin online?
Totul porneste de la o idee a tipului de magazin dorit, al beneficiilor sale unice si se ajunge si la partea de studiere a pietei, una destul de anevoioasa pentru ca nu suntem singurii care ne-am gandit la acest tip de business, in acea nisa. Si dintr-un site in altul, ajungem sa ne decidem cum anume dorim sa arate site-ul nostru.
Dupa ce ne-am hotarat, apelam la un designer pentru partea grafica a site-ului si la un dezvoltator, oferindu-le un model pentru cum am vrea sa arate site-ul nostru. Probabil multi designeri/dezvoltatori s-au confruntat cu problema “vreau ca site-ul meu sa arate cam asa, dar sa fie original, nu copiat”.
Exemplele pe care le alegem trebuie insotite de functionalitati corespunzatoare pietii si nevoilor specifice ale clientului nostru. Design-ul, dezvoltarea si optimizarea naturala nu se opresc odata cu finalizarea site-ului dar un caiet de sarcini detaliat privind functionalitatile viitorului site este absolut necesar inca de la inceputul proiectului.
Piata si profilul consumatorului .ro difera de .com
Este bine sa analizam concurenta, sa ne analizam piata interna si internationala si sa ne alegem un model. In schimb, cand facem acest lucru, trebuie sa tinem cont de elemente cum ar fi :
- Piata din Romania si piata .com sunt diferite, chiar daca activeaza pe acelasi segment sau nisa. Desi in Romania s-ar putea sa fim unicii care ofera acele produse sau tipuri de servicii, acest lucru nu este neaparat unul benefic. De cele mai multe ori, dimensiunea pietei conteaza si are un impact negativ asupra vanzarilor.
- Profilul consumatorului roman este diferit de cel international, iar de cele mai multe ori nevoile lui nu corespund cu cele ale consumatorului international. Sa ne gandim doar la nivelul de incredere al clientului roman online in sistemul de e-payment.
- Particularitatile functionale ale site-ului sunt intotdeauna mai importante decat cele de design. Acestea trebuie sa se plieze pe nevoile noastre specifice si pe profilul consumatorului nostru.
Obiectivele unui magazin online, din perspectiva SEO, Design, Dezvoltare Web
Setarea obiectivului este simpla: vreau ca x % din vizitatorii unici ai magazinului meu sa se transforme in clienti. Acest lucru este cunoscut ca Rata de Conversie.
Pornind de la acest obiectiv, toate demersurile ce tin de design, dezvoltare si SEO trebuie sa fie construite in jurul CRO (optimizarea ratei de conversie).
Munca de design, dezvoltare si SEO nu se incheie odata cu publicarea site-ului. CRO este un proces continuu, bazat pe analize constante ale consumatorului, a produselor comandate, a pietii si a competitorilor.
Analiza SEO pentru un magazin online?- Indicatori de performanta
- Cautarile efectuate de utilizatori utilizand « Search-ul » din site;
- Performanta cuvintelor cheie ale site-ului nostru dar si al competitorilor in motoarele de cautare;
- Performanta backlink-urilor noastre si ale competitorilor;
- Zonele de interes din site, respective cele care au primit cele mai multe click-uri : InSite Analytics;
- Continutul cel mai popular din site;
- Paginile de aterizare ale vizitatorilor alaturi de paginile de iesire;
- Elementele care pot imbunatati experienta unui utilizator pe site ce tin de informatii si design;
- Rata de conversie si nivelul de retentie : setarea si analizarea Conversion Funnels in Analytics;
- Feedback-ul utilizatorilor prin chestionare de satisfactie a clientului, analiza comentariilor, like-urilor, voturilor si a problemelor semnalate;
- Profilul consumatorului si al pietei noastre, s.a.m.d.
Cred ca optimizarea ratei de conversie (CRO) este una dintre cele mai importante lucruri cand vine vorba de un proces e-commerce.
3 categorii de elemente care contribuie la optimizarea ratei de conversie
Din pacate, optimizarea ratei de conversie nu tine de un set de reguli universal valabile dar sunt cateva principii de bun simt, care s-au dovedit eficiente pentru majoritatea magazinelor online, iar acestea tin de partea de SEO, Usability si UX a site-ului.
1.Arhitectura Informatiei in Site
Totul incepe cu un fundament temeinic ! Arhitectura informatiei se refera la scheletul pe care ne construim un site si este extrem de importanta atunci cand realizam un magazin online, atat pentru optimizarea prin intermediul motoarelor de cautare (in speta Google), cat mai ales pentru imbunatatirea experientei clientului nostru pe site.
Poate parea inutil sa discut depre Meniu, insa intalnesc si azi site-uri care complica inutil navigatia utilizatorului pe site, multiplicand inutil pasii pe care un utilizator trebuie sa-i parcurga pentru a ajunge la produsul dorit. 2 pasi in loc de 4 pana la accesarea paginii de produs pot face diferenta intre un simplu vizitator si un client.
Lucrurile simple sunt de obicei cele mai eficiente!
- Structura: Acasa >Categorie > Subcategorie > Pagina de Produs
- Designul: Meniu derulant pentru selectarea rapida a categoriei de catre utilizator si facilitarea ‘citirii’ acestuia de catre motoarele de cautare.
- Codul: Meniu in HTML este de preferat in locul celui in JavaScript.
- Denumirea meniului ar trebui sa contina cuvinte cheie relevante pentru magazinul nostru la toate cele 3 nivele : Categorie > Subcategorie > Pagina de Produs
Arhitectura informatiei nu tine numai de meniu, ci si de alte elemente, cum ar fi: breadcrumbs, URL-uri optimizate, o structura coerenta de link-uri interne plasate pe cuvinte cheie (Anchor Texte) si prioritizarea paginilor prin intermediul Sitemap.
Despre optimizarea URL-urilor am discutat intr-un articol anterior iar structura de Anchor Texte si prioritizarea paginilor prin intermediul Sitemap-ului le voi discuta intr-un articol viitor. Momentan ma opresc la Breadcrumbs.
Breadcrumbs sunt elemente care pot contribui la cresterea nivelului de satisfactie al clientului si indica drumul parcurs de utilizator intr-un site. Beneficiul lor consta in facilitarea unui acces rapid la categoriile anterioare, in cazul in care clientul doreste sa revina la un meniu anterior.
Structura : Acasa > Categorie > Subcategorie > Pagina de Produs
SEO : Odata ce am optimizat meniul, breadcrumbs va fi contine aceleasi cuvinte cheie specifice magazinului nostru.
2. Elementele de Usability si UX
Diferente intre Usability si UX exista, insa nu voi intra in acest subiect, ci voi trata niste elemente lesne de inteles, care tin de fiecare dintre aceste doua domenii si aduc beneficii importante in optimizarea unui magazin online.
Elementul Search
Casuta Search trebuie pozitionata intr-un loc vizibil in site, de recomandat in dreapta sus, in toate paginile site-ului.
Search –ul din site este un element important atat pentru utilizator, caruia ii faciliteaza accesul rapid la informatii, cat si pentru detinatorul magazinului online. In SEO, analiza cautarilor realizate pe site este un element ce trebuie monitorizat si analizat permanent pentru ca reliefeaza elementele de interes pentru vizitatorul site-ului nostru. Acest element poate fi monitorizat din contul de Analytics.
Un element interesant, care poate creste nivelul de satisfactie al clientului, este introducerea unui meniu de filtrare rapida a informatiei, astfel incat acesta sa acceseze mult mai rapid informatia din site interesanta pentru el.
Exemplu:
Ce informatii ar trebui sa contina o pagina de produs:
- Imaginea / galeria produsului;
- Descrierea optimizata a produsului;
- Stocul disponibil;
- Variabile specifice produsului: culoare, marime, etc.;
- Taxele de livrare;
- Timpul de livrare al produselor inten si extern;
- E-mail si telefon pentru suport;
- Modalitatile de plata acceptate;
- Anunt privind securitatea tranzactiilor > logo-uri servicii de tranzactii online securizate;
- Produse similare/Produse recomandate/ Clientii au comandat si …;
- Buton de Recommend / Like in interiorul fiecarei pagini de produs;
- Sistem de Votare, implementat in fiecare pagina de produs;
- Testimoniale / Comentarii pozitive, neutre si negative in pagina fiecarui produs;
- Politica de retur a magazinului.
Toate aceste elemente ajuta la cresterea nivelului de incredere al utilizatorului intr-un magazin online.
Un exemplu de pagina de produs optimizata gasiti aici!
Continutul textual al site-ului nostru nu ar trebui sa contina elemente subliniate (underlined) deoarece acestea dezinformeaza utilizatorul care le poate percepe drept link-uri.
Link-urile in site trebuie sa fie intotdeauna semnalizate corect printr-o culoare diferita.
3. Aplicarea metodei de comunicare AIDA
Odata ce am structurat informatiile in site si am intocmit o lista a tuturor elementelor care ar trebui incluse, va trebui sa trecem la construirea mesajului pe care vrem sa il transmitem potentialilor clienti. Cheia succesului mesajului nostru sta, de cele mai multe ori, in modalitatea lui de formulare, care ar trebui sa respecte cateva reguli de bun simt in comunicarea online:
- Capteaza atentia
- Starneste interesul
- Construieste dorinta
- Determina o actiune
Aceste 4 elemente pe care trebuie sa le incorporam in mesajul nostru sunt cunoscute sub numele de AIDA.
Acest ghid nu este unul exhaustiv dar cuprinde informatii bazate pe experienta proprie in optimizarea magazinelor online si pe informatii culese din diferite lecturi de specialitate. Nu este un ghid de SEO, Usability, UX sau Web Design, ci mai degraba un set de principii utile care s-au dovedit eficiente in optimizarea magazinelor online.
sursa img: webconsulting21.com