Dupa un an in care am fost implicata in promovarea aplicatiilor si jocurilor mobile, experienta marcata atat de succes cat si de esec, este timpul sa trag linie si sa vad cam unde am facut bine si unde am gresit.
Nu stiu cati sunt interesati de acest domeniu, poate si de aceea il abordez destul de rar. Am avut norocul sa invat multe lucruri si mai ales sa gresesc de suficient de multe ori, incat sa invat cate ceva.
Piata de Mobile in Romania este de abia la inceput, si desi statisticile arata un trend ascendent, de Marketingul Aplicatiilor Mobile vorbesc foarte putini oameni. Totusi, vreau sa cred ca la un moment dat cineva va gasi util acest articol. Vad cum lista celor care dezvolta aplicatii pentru iOS si Android se mareste de la o zi la alta. Despre modelul de business si marketingul aplicatiilor mobile Android ar fi gresit sa vorbesc pentru ca nu am lucrat decat pentru iOS. Poate anul acesta testam si piata de Android.
Prin urmare, iata cateva lucruri care functioneaza in Marketingul Aplicatiilor Mobile:
Spre deosebire de marketingul online si cel offline, Marketingul Aplicatiilor Mobile incepe inca din faza de dezvoltare a produsului si se continua cu pre-lansarea. Sunt doua momente foarte importante si nu trebuie ignorate. Promovarea aplicatiei ar trebui sa aiba in vedere un pre-release catre formatorii de opinii, cu rol de teasing, astfel incat sa creeze anticipatie pentru produsul respectiv.
- Profilul Consumatorului – Totul incepe de la constructia unui profil de consumator pentru aplicatie/joc. Un profil demografic nu este suficient. Un “taste graph” este obligatoriu, chiar daca marea majoritate a consumatorilor de aplicatii si jocuri mobile sunt cumparatori impulsivi. Durata de viata a aplicatiei mobile este influentata direct de cat timp ai petrecut pentru cunoasterea utilizatorul, a obiceiurilor sale de consum si a gusturilor sale.
- Creative Copy & Internationalizarea – sunt doua elemente importante, care se implementeaza inca din faza de dezvoltare a produsului. Creative Copy se refera la toate textele si tutorialele din interiorul aplicatiei/jocului dar si la tweet-urile, e-mail-urile si status-urile de Facebook care vor fi introduse automat prin api-urile retelelor sociale / e-mail-ului. Internationalizarea aplicatiei mareste sansele ca aceasta sa castige afinitatea consumatorului nationalist (exe.: Franta). Spaniola este a doua limba ca raspandire pe glob, prin urmare nu ar trebui sa fie omisa in procesul de internationalizare al aplicatiei/jocului.
- Social Media Integration – Marketing-ul nu se ocupa de integrarea api-urilor in aplicatii, insa identifica care sunt cele mai importante retele sociale pentru aplicatie/joc la nivel international, precum si metode inovative de promovare cu potential viral. O strategie de “engagement” a viitorului consumator este esentiala deoarece poate determina succesul sau esecul aplicatiei/jocului, chiar si atunci cand vorbim de o aplicatie utilitara.
- “Ask for a Review” Integration – Recenziile, pozitive sau negative, au un impact major asupra modului in care viitorul consumator percepe produsul si il propaga in mediul online si offline. Recenziile apar natural, insa pot fi motivate prin integrarea in joc/aplicatie a unui mesaj catre utilizator. Pentru a mari sansele ca recenzia sa fie una pozitiva, este recomandata integrarea mesajului de solicitare a unei recenzii din partea consumatorului la a 4-a sau a 5-a deschidere a jocului/aplicatiei.
- Pre-release – Daca Steve Jobs ne-a invatat ceva, acela este ca Pre-Release-ul este un factor cheie in promovarea oricarui produs nou. Pre-lansarea creeaza anticipatie si construieste dorinta dar n-ar trebui sa se opreasca aici. Pre-lansarea unei aplicatii sau joc mobil ar trebui sa aiba in vedere trei faze: testarea produsului de catre formatorii de opinii, testarea produsului de catre consumatorii obisnuiti si finisajele dezvoltatorului. In mod ideal, prima faza ar trebui sa vina si cu cateva review-uri pentru stimularea consumatorilor obisnuiti, iar a doua ar trebui sa ofere noi idei privind dezvoltarea viitoare a produsului. Finisajele dezvoltatorului pot implica destul de multa munca, insa ar trebui prioritizate, astfel incat sa se ajunga la o faza Beta care satisface cateva din cerintele abordate prin feedback-ul consumatorilor.
- A/B Testing-ul in cazul dezvoltarii de jocuri si aplicatii mobile ar trebui realizat atat la nivel de interfata grafica cat si la nivel de gameplay sau functionalitati ale aplicatiei, insa acest lucru poate fi destul de dificil, tinand cont de munca din spatele dezvoltarii unui produs de acest tip. Totusi, aplicatia/jocul se poate testa si dupa lansarea Beta. A/B Testing-ul are un dublu rol: de a imbunatati produsul si de a implica consumatorii in procesul de dezvoltare. Testarea presupune existenta unei metode de a strange feedback-ul formatorilor de opinii si a consumatorilor; o pagina de discutii, un formular de feedback devin esentiale in acest proces.
- Integrarea Leaderboard – Game Center sau PixelPower – Este alt aspect ce merita exploatat pentru ca este o maniera simpla si utila de a interactiona cu consumatorul de jocuri sau aplicatii care functioneaza pe baza de scor. Consumatorii de jocuri si aplicatii mobile sunt atrasi de validarea calitatii lor de jucatori iar LeaderBoard-ul transpune aceasta validare in pixeli colorati. Aceasta tehnica de validare este folosita si in LBS (Mayor) si in Social Media (Squidoo Trophies) pentru ca incurajeaza competitia si valideaza o calitate a celor implicati.
- Visual Teasing: Video & Icon. O tehnica care s-a dovedit eficienta in Marketing-ul Aplicatiilor Mobile este manipularea consumatorului prin vizual. Schimbarea logo-ului si clipului de prezentare al aplicatiei la un interval de 5-6 luni reprezinta o tehnica de marketing eficienta pentru cresterea vanzarilor prin stimularea vizuala a consumatorului impulsiv.
- Pagina web este destul de importanta si consider ca ar trebui lansata inaintea produsului pentru ca este un instrument prin care dezvoltatorul poate comunica cu viitorul consumator – prin teasing, pagina de discutii, formular de feedback, etc.
- Marketing-ul Aplicatiilor Mobile prin intermediul Social Media. Odata ce s-au implementat api-urile retelelor sociale si formatorii de opinii au scris review-uri pe blogurile si site-urile lor, munca trebuie sa continue in vederea propagarii informatiei prin intermediul altor site-uri/bloguri/platforme de recenzii si directoare de aplicatii dar si prin monitorizarea prezentei marcii in Social Media, rasplatirea ambasadorilor de marca si campanii axate pe PromoCodes.
Acestea ar fi cateva repere pentru Marketingul Aplicatiilor Mobile. Bineinteles, mai sunt multe alte lucruri pe care nu le-am abordat, indeosebi cele care tin de modele de promovare platite, insa probabil voi reveni asupra acestui subiect intr-un alt articol. Pana atunci, va invit sa cititi studiul de caz al aplicatiei mobile utilitare RATP (How to market your app).