
Cat ar trebui sa coste aplicatia mea pentru iOS? Developer point of view. Nu vorbim de aplicatii branded, custom made, ci despre pretul lor de vanzare in AppStore.
Iata cateva elemente de luat in calcul, atunci cand stabilim pretul unei aplicatii mobile pentru iOS:
1. Tipul de device: iPhone, iPad sau iPod
Desi exista aplicatii unice pentru toate device-urile (iPod, iPad si iPhone) deoarece portarea este relativ usoara, este indicata stabilirea unui pret separat pentru iPad pentru ca aplicatiile HD pot aduce mai mult profit, fiind cotate la un pret ceva mai mare. Este o parere personala, insa are la baza si statistici de vanzari. Un alt motiv pentru a avea un pret separat de iPad este numarul mic de aplicatii HD, ceea ce ofera mai multa vizibilitate in categoria dedicata din AppStore. Este adevarat ca “reach-ul” este mai mic datorita numarului mai mic de device-uri, dar merita.
2. Macro si Micro Categoria in care se incadreaza aplicatia
Macro categoriile sunt: Utility / Entertainment / Games. Mai jos, avem un infografic care evidentiaza valoarea unui consumator de aplicatii pe aceste 3 segmente alaturi de o comparatie a valorii unui consumator de iOS versus Android (iar aici, cel mai probabil este indicat costul din publicitate alaturi de cuantificarea click-urilor date de consumatori din greseala).
Am evidentiat micro categoriile printr-un alt grafic, din care reiese ca cele mai mari preturi pe categorii de aplicatii (exceptand cartile si aplicatiile medicale) sunt la cele educative, de business si la cele dedicate fotografiei. Intr-adevar, la fotografie intra foarte multe lucruri, inclusiv aplicatii de tipul “editor de grafica vectoriala” – peste $3. In rest, lucrurile sunt simple – in jur de $0.99.
3. Concurenta
Studierea concurentei este un factor important in stabilirea pretului. Daca exista concurenta pentru aplicatia ta mobila, pretul este oarecum deja stabilit de catre competitori. O tehnica buna ar fi plasarea aplicatiei la un pret sub cel al competitorilor, macar pentru prima saptamana. Daca ai norocul ca acel concept de aplicatie sa nu se regaseasca in AppStore, tu poti sa-ti stabilesti pretul, incadrandu-te in niste limite ale categoriei alese.
Dupa ce ne-am studiat atent competitia, n-ar fi rau sa analizam putin si mecanismele de monetizare ale celor mai bune aplicatii mobile din 2010.
4. Pret Promotional
In prima saptamana de vanzare aplicatia are o vizibilitate mare in AppStore, fiind listata la noi intrari. Aplicarea unei promotii de 50% pentru aceasta prima saptamana va atrage si mai mult atentia consumatorilor, crescand astfel posibilitatea de a ajunge la Top Grossing Apps.
5. Fluctuatii de pret
Fluctuatiile de pret sunt o metoda de a identifica “pretul corect” al aplicatiei, prin monitorizarea vanzarilor comparativ cu modificarile de pret. Modificarile semnificative la scaderea pretului ar trebui sa fie un bun indicator asupra pretului pe care consumatorul de aplicatii il considera “corect”. Daca nu aveti o aplicatie Premium (peste $5), o alta metoda interesanta de a aduce mai multe vanzari o reprezinta “One day Givaway”, respectiv stabilirea unei zile in care sa oferiti aplicatia gratuit (tip via Bleau). Ideea ar fi sa ajungeti in topuri: Top Free, Popular sau Top Grossing (In-App Purchase), numarul de download-uri gratuite avand o influenta pozitiva asupra vanzarilor din urmatoarele zile.
Ce nu se poate lua in calcul la stabilirea pretului de AppStore al aplicatiei?
Sunt anumite costuri care nu se pot integra in pretul final al aplicatiei (marginea), asa cum se intampla in mod normal in orice alt business:
- Timpul si resursele umane investite in Design si Dezvoltare
- Investitia in aplicatia propriu zisa: Engines, Frameworks
- Investitia in Internationalizare (traduceri in diferite limbi a meniului, mesajelor si descrierii aplicatiei)
- Costurile de promovare (de obicei Marketing-ul este platit strict la rezultate, uneori procentual din profit)
Care este valoarea lunara a utilizatorului de aplicatii mobile?
Intre 9,5$ (iOS) si 7,2$ (Android) pentru aplicatiile mobile utilitare iar pentru jocuri mobile intre 4$ (iOS) si 1,9$ (Android), desi pentru aceasta ultima cifra ma cam indoiesc.
Asa cum se observa, aplicatiile utilitare aduc profituri decedente, dar pentru a completa analiza celor mai bine vandute tipuri de aplicatii in AppStore, este interesant de consultat si un alt infografic, din care am extras preturile pe categorii de aplicatii:
O alta analiza utila pentru cei interesati de piata Mobile este publicatia Distimo pentru luna Ianuarie 2011: Windows Phone 7 Marketplace versus Google Android Market, pe care il puteti descarca gratuit de aici.
Un articol interesant legat de industria Mobile este articolul despre World Mobile Congress de pe RWW (via Cristina Colotelo).
Va doresc sa ajungeti macar pentru o saptamana sau doua in Hand Picked Apps sau Featured Apps intr-un AppStore puternic (US, UK, AU)!
sursa infografice: AppAdvice si Appoftheday.com