Am adunat cateva idei despre managementul proiectelor si m-am gandit ca poate ar fi util pentru cineva sa le pun intr-un articol. Lucrurile pe care vreau sa le abordez tin indeosebi de managementul proiectelor pe cont propriu si de relatiile cu clientii / partenerii, dar aceste idei au fost conturate si datorita experientelor in managementul proiectelor din cadrul unor companii.
Inceputul
Inainte de a incepe orice proiect pe cont propriu, este util sa iti evaluezi corect situatia financiara curenta dar mai ales capacitatile de a lucra individual un proiect de la inceput si pana la sfarsit. Indiferent de domeniul pe care il alegi pentru a profesa individual, fara suportul unei companii, este necesar sa stii sa produci, sa marketezi si sa vinzi produsul sau serviciul tau, macar pentru inceput. Intr-adevar, nu putem sa ne pricepem la toate, dar este o arta si aceea de a gasi oamenii potriviti tipului tau de business, care sa te ajute cu acele lucruri pe care nu le stapanesti.
De ce anume ai nevoie?
Desigur, unul dintre lucrurile pe care le consider esentiale pentru reusita oricarui proiect pe cont propriu, tin mai inainte de toate de o cultura organizationala. Suna corporatist si asa si este. Fara a lucra intr-o pozitie de management, de unde sa ai acces la adevaratul mers al lucrurilor dintr-o companie, este greu sa anticipezi ce ai de facut pe cont propriu.
O companie te invata lucruri pentru care nu exista tutoriale online si nici cursuri de specialitate: cum functioneaza o firma, care sunt problemele si mai ales care sunt solutiile; o companie iti ofera studii de caz first hand, iti dezvolta capacitatile de comunicare si te invata cum sa reusesti sa devii ceea ce poti sa devii. Tot ce trebuie sa faci tu este sa absorbi informatiile, sa testezi, sa iti depasesti atributiile si sa inveti constant de la oamenii care te inconjoara. Fara aceste lucruri este mult mai greu sa reusesti pe cont propriu pentru ca vei fi pus in fata unor noi situatii si nu vei intelege cum ar trebui sa reactionezi sau pur si simplu iti vei vinde produsul sau serviciul la un pret sub cel al pietii, lucru izvorat dintr-un calcul eronat al marginii profituale.
Marketing?!
Ai un produs excelent dar nu ti-l cumpara nimeni. Poate pentru ca nu este suficient sa dezvolti cel mai minunat proiect, ai nevoie de cunostinte primare de marketing pentru a ajunge sa faci intr-adevar business. In aceeasi masura, ai nevoie de mai mult decat cunostinte de marketing pentru a vinde servicii de marketing.
Stiu, experienta altora n-a convins pe nimeni, dar, cine stie, poate se desprinde macar o idee din acest articol si ramane intiparita undeva in mintea cuiva.
Cateva idei practice
- Singuranta de sine ajuta in convingerea clientului ca tu esti alegerea potrivita;
- Relationeaza! A nu avea contactul direct cu clientul poate deveni o piedica in buna derulare a proiectului;
- Este recomandat sa pui intrebari pentru a il ajuta pe client sa-si defineasca cerintele; de cele mai multe ori, nu stie exact ce vrea/ce cumpara;
- Directioneaza clientul intr-un spatiu conversational neutru, in care el nu coduce discutia; de obicei, acceptand conditiile absurde ale clientului, ajungi sa nu ai relatia profesionala dorita si implicit proiectul nu va iesi conform dorintelor mutuale;
- Renunta. Da, cateodata e mai bine sa renunti din start la 1-2 clienti/an. Nu de alta, dar eviti relatiile profesionale neplacute si proiecte care nu iti aduc satisfactie profesionala sau plus-valoare portofoliului;
- Foloseste jaloane de proiect si arata-i clientului ca lucrurile se misca in directia dorita;
- Adopta un comportament care sa-l faca pe client sa te simpatizeze. Pretul si semnarea contractului ar trebui sa fie un lucru natural si nu centrul discutiei;
- Comunica sincer toate implicatiile proiectului;
- Stabileste-ti limitele pentru compromisurile financiare si morale pe care le vei face pentru un client si nu le depasi! Odata ce le depasesti, iti va fi destul de greu sa le accepti pe parcursul derularii proiectului si nu vei oferi valoarea pe care numai pasiunea o poate aduce proiectului;
- Stabilirea unor puncte de contact pentru o mai buna relationare cu clientul; este absolut necesar pentru a evita “timpii morti” in defasurarea proiectului;
- Fii increzator in propria valoare si in estimatele de pret pe care le oferi clientului;
- Nu pune pret pe ora serviciilor tale iar aici ma refer la consultanta. Am facut greseala asta si multi clienti considera ca iti “cumpara” timpul, nu experienta si cunostintele;
- Este indicat sa nu oferi mai mult decat ai stabilit cu clientul. Sunt clienti care, odata ce le oferi mai mult decat scrie in contract, in loc sa iti multumeasca pentru acele idei minunate sau pentru munca de a le pune in aplicare, ajung sa iti reproseze ca nu ai implementat tot ce ai discutat ca se poate face aditional, respectiv, acele idei pe care i le-ai furnizat gratuit, extra contract, dar pe care nu le-ai implementat.
- Nu te concentra asupra pretului, ci asupra rezultatelor, adica a valorii pe care o vei oferi tu proiectului.
Imi dau seama ca cei 4 ani de management de proiecte mici si mari nu sunt suficienti; inca ma surprind facand o gramada de greseli si inca raman surprinsa la anumite lucruri/practici/clienti/atitudini…
Am reusit sa transpun o parte din aceste ganduri intr-un articol si datorita clipului de mai jos:
2010/12 Emily Cohen from CreativeMornings on Vimeo.
Leave a Reply