Mi-am dorit de multa vreme sa scriu acest articol, insa uite ca nu s-a ivit contextul potrivit pana acum: fermele de continut si The Domainers sunt file ale aceleiasi carti.
The Domainers sunt o categorie de oameni cu antreprenoriatul in sange, care au inteles cu adevarat ce inseamna sa faci bani din optimizare naturala prin intermediul motoarelor de cautare, respectiv din SEO.
Cine sunt de fapt? Oameni din toata lumea (mai putin din .ro) cu bani de investit, care s-au apucat acum 8-10 ani sa isi cumpere domenii web, keyword heavy, pe care le-au “crescut” (doar ca vechime) pentru ca mai apoi sa le vanda pe sume fabuloase catre companii mari sau catre alti Domainers.
Cred ca sunt multi oameni care au auzit despre ei, dar nu toti isi inchipuie cum se fac cu adevarat banii in aceasta industrie. Nu-i nimic, nici eu nu stiam. Pe .ro nu a prins modelul acesta de business pentru ca …nu stiu de ce.
A cumpara domenii keyword heavy si a le parca pentru vanzare ulterioara nu mai este o afacere profitabila de cativa ani. The Domainers sunt si ei una dintre categoriile de antreprenori care au avut de suferit de pe urma crizei. In acest context, cativa dintre ei au inceput sa dezvolte ideea, aducand-o la rangul de inginerie cu ajutorul motoarelor de cautare.
Nu, nu vorbesc despre marile agregatoare de articole care au decazut in urma politicilor adoptate de Google privind fermele de continut, ci despre un model de business care mi s-a parut cel putin interesant.
Si, da, povestesc dintr-o experienta cu unul dintre oamenii cunoscuti intre Domainers. Nu vreau sa carcotesc, ci dimpotriva, sa va povestesc cam cum fac Domainerii tranzactii de mii de euro cu site-uri de 10 pagini, a cate 1.000 de caractere fiecare.
Inainte de a povesti mai multe lucruri, hai sa facem un mic repaos educativ:
Teoretic, un domeniu web se achizitioneaza in functie de 2 criterii:
1. Numele marcii sau companiei (Branding)
2. Keyword Heavy, respectiv domenii alese pe cuvinte cheie foarte concurentiale, obtinute in urma unei analize de “piata”, bazata pe primele 2 din cele 5 criterii enumerate mai jos:
- volumul de cautari locale si exacte pe Google pentru anumite cuvinte cheie aferente domeniului de activitate,
- tendintele de cautare pentru anumite cuvinte cheie de-a lungul unui an si comparativ pe ultimii ani,
- posibilitatea de a construi retele de site-uri (sateliti), pe cuvinte cheie “puternice”, parti ale unei strategii, care sa sustina site-ul principal,
- cifrele de afaceri ale pietii pentru care se achizitioneaza domeniul,
- disponibilitatea sau pretul domeniului, dupa caz.
Aceste ultime 3 criterii sunt folosite, din cate stiu eu, doar de catre Domainers.
Revenind la poveste, cei mai destepti dintre ei s-au “decis” sa nu piarda banii investiti in mii de site-uri formate pe baza unor strategii de cuvinte cheie si sa le exploateze. Exploatarea s-a tradus in dezvoltarea de site-uri si in optimizarea lor pentru cuvinte cheie puternice prin toate metodele posibile, White sau Black Hat SEO. Odata dezvoltate si optimizate, aceste site-uri au inceput sa genereze si primele tranzactii pe sume importante, un singur site valorand cateva zeci de mii de euro pentru 10-15 cuvinte cheie importante, optimizate pentru pozitiile 1, maxim 5 in Google.
Partea interesanta a povestii nu este buna optimizare a acestor tipuri de site-uri, realizata prin tehnici blamate de Google (ferme de continut create prin SpinArticles, site-uri satelit bazate pe strategii de cuvinte cheie si mii de inscrieri in directoare), ci partea cu importanta cuvintelor cheie pentru alti Domainers sau pentru diferite companii.
De ce sunt atat de scumpe cuvintele cheie? Aici intervine minunata strategie.
The Domainers s-au gandit sa vanda potentiali clienti (lead-uri) companiilor de asigurari sau altor domenii de activitate cu cifre de afaceri importante. Cum? Nimic mai simplu – contractarea unor call centere specializate pentru fiecare dintre aceste domenii de activitate (inclusiv in Romania exista astfel de amplasamente). Acestea nu aveau nimic mai mult de facut decat sa discute cu clientul.
Cum vine clientul? Nimic mai simplu – prin zecile de site-uri satelit dedicate domeniului de activitate (ex: asigurari, ipoteci). Tot ce ii ramanea call center-ului sa faca era sa raspunda la telefon si sa “pregateasca” clientul online venit pe cuvinte cheie (deci, deja convins ca are nevoie de un serviciu). Intermedierea oferita de call-center se finaliza odata cu pasarea lui catre compania care oferea intr-adevar serviciul afisat pe site-urile satelit.
Cat castiga The Domainers? Undeva intre 50 si 70% din costul de achizitie al fiecarui client, cuantificat in functie de numarul de apeluri, restul reprezentand taxa call center-ului. Cine scoate banii? firma de asigurari, de ipoteci sau orice alta firma in cautare de clienti. Cam atat despre Domainers.
Oare The Domainers vor supravietui acestei noi lovituri Google (femele de continut=spam) ? Cu siguranta!
Si noi ne chinuim sa realizam continut mult si relevant, sa aducem potentiali clienti din social media sau alte lucruri care necesita munca serioasa:)
*sursa img: domaingang.com