Daca anul trecut aplicatiile Facebook au devenit oarecum mainstream, anul acesta am senzatia ca the next big thing pentru piata romaneasca este dezvoltarea unei aplicatii mobile de marca. Spun acest lucru pentru ca intru din ce in ce mai mult in contact cu oameni care vin la mine crezand ca am un stoc de programatori mobile, gata sa dezvolte aplicatii de marca.
Cu certitudine, pe plan international, piata de aplicatii mobile de marca este mult mai dezvoltata dar cererile pentru dezvoltatori sunt la fel de mari.
Tind sa cred ca problema nu este reprezentata de lipsa programatorilor ci de lipsa interesului lor pentru a dezvolta aplicatii pentru diferite marci/firme/agentii/companii, probabil datorita unei provocari tehnice/creative mai mici decat in cazul dezvoltarii de aplicatii proprii dar si datorita market-urilor de aplicatii mobile care pot asigura unui dezvoltator venituri in functie de performantele aplicatiei/jocului si bineinteles de investitia in marketing.
Cum ziceam, n-am un stoc ascuns de programatori de aplicatii mobile, dar pot sa va recomand un articol pe acest subiect scris de Alexandru Bleau: Unde gasesti dezvoltatori pentru aplicatiile tale mobile?
Instrument pentru aplicatiile mobile de marca
Trecand peste subiectul dezvoltatorilor si totusi ramanand in acelasi registru, cel al aplicatiilor mobile de marca, vreau sa va arat un serviciu dedicat firmelor care isi doresc sa dezvolte o aplicatie mobila si/sau sa creasca numarul de descarcari: App Accelerator. N-am folosit aplicatia pentru ca n-am facut marketing decat pentru aplicatii si jocuri dezvoltate in regim de studio si nu pentru aplicatii mobile de marca, insa cred ca este un serviciu care merita incercat.
Serviciul functioneaza dupa un principiu aparent simplu: identifica sistemul de operare mobil utilizat de abonati si le ofera un URL unic pentru a descarca aplicatia, in conformitate cu platforma folosita adica ii directioneaza catre market-ul aferent: AppStore, Android Market, Ovi Store, etc. Astfel se poate identifica si procentul din abonatii mobili care au descarcat aplicatia si ca urmare, marca poate avea si un raport clar asupra dezvoltarii de noi aplicatii, rentabilitatea lor, platforma aleasa (in cazul in care nu-si permite o firma de dezvoltare cross-platform).
Pentru a exemplifica intr-o oarecare masura, putem sa ne gandim la m.femeia.ro. Daca si-ar dori sa dezvolte o aplicatie mobila, ar putea utiliza AppAccelerator pentru a isi creste numarul de descarcari ale aplicatiei printre abonati, urmand apoi sa coreleze datele primite de AppAccelerator cu cele din MobileStats. Intr-o prima faza, m.femeia.ro ar putea utiliza datele oferite de Mobile Stats pentru a identifica cea mai populara platforma printre cititorii sai (in acest caz, iOS), lucru de mare ajutor daca nu exista posibilitate pentru dezvoltare de aplicatii cross-platform.
___
Poate ar trebui sa analizam cati oameni am putea atinge printr-o aplicatie de marca inainte de a cauta dezvoltatori.
Va amintesc din nou de cei 2% din internautii romani care acceseaza Internetul de pe mobil…cam putini, nu-i asa?
Site-ul tau are vizite de pe OS-uri mobile? Vezi Analytics – ai acolo o sectiune…
Numarul celor care ajung prin OS-uri mobile pe site-ul tau si marimea pietii romanesti de Internet Mobil sunt primii doi indicatori de luat in calcul inainte de a te decide sa investesti bani intr-o aplicatie mobila de marca.
La cati oameni ar putea ajunge aplicatia ta mobila?
Consumatorul produselor si serviciilor tale este utilizator de Internet Mobil?
Renteaza?