sau
De unde vin monitorizarile campaniilor de display?
In Teorie, campaniile de display s-ar derula cam asa:
1. Clientul contacteaza Agentia de Media Buying.
2. Agentia de Media Buying face un Plan de Media (pe baza statisticilor) si pentru Online: Display (bannere, branding-uri de site), in cele mai multe cazuri.
3. Agentia de Media Buying contacteaza Publisherii, selectati pe baza unui profil de consumator, numar de unici/afisari, etc.
4. Publisherii online ofera Agentiei de Media Buying specificatiile tehnice ale bannerelor si branding-urilor de site (Display).
5. Agentia de Media Buying trimite specificatiile tehnice de display catre Client.
6. Clientul trimite specificatiile tehnice catre Agentia de Creatie.
7. Agentia de Creatie realizeaza bannerele conform specificatiilor tehnice ale Publisherilor si le trimite catre Client.
8. Odata aprobate, Clientul trimite bannerele catre Agentia de Media Buying.
9. Agentia de Media Buying trimite bannerele catre Publisheri spre afisare.
10. La sfarsitul lunii de afisare a bannerelor, Publisherii trebuie sa trimita monitorizarile bannerelor: numar de click-uri, numar de afisari, etc. catre Agentia de Media Buying.
11. Agentia de Media Buying trimite monitorizarile catre Client alaturi de o analiza comparativa cu planul de media initial.
12. Clientul plateste o factura catre Agentia de Media Buying. Aceasta factura este compusa din 2 parti: una pentru Publisherii online (pe baza unui nr. de afisari si a unui nr. de click-uri pe bannere) si o a doua parte care reprezinta comisionul Agentiei de Media Buying.
In realitate:
Problemele apar la partea de monitorizare a campaniilor de display realizate pe site-urile Publisherilor online mari.
Cine o fi de vina pentru aceste probleme de monitorizare?
O fi vina Publisherilor sau vina Agentiei de Media Buying?
E vina Clientului. Intotdeauna. El nu este niciodata multumit cu monitorizarile pe hartii A4, aceste extrase “strategice” din Media Plan, cu obiectiv de click-uri sau afisari modificate pe la zecimale, semnate si stampilate (probabil in alb) de Publisheri.
Nu zic nimic nou pentru cei care au trecut prin acest proces, in postura de Client.
Probabil spun aceste lucruri pentru cei care nu s-au aflat niciodata in tangoul dintre o Agentie de Media Buying si Publisheri. Poate va ajuta, daca ajungeti vreodata acolo sau poate nu.
Clientul ajunge sa plateasca Agentia de Media Buying si implicit Publisherii si fara monitorizari coerente si corecte, ca deh, nu vrei sa ajungi un “rau platnic” (asta o sa iti spuna Contabilitatea).
Agentia de Media Buying stie (probabil pe baza experientei anterioare) ca factura ii va fi platita in cele din urma si nu streseaza Clientul cu telefoane. Totul se rezolva cu bine.
Umila mea parere
Concluzionand, eu nu m-as mai supune chinului de a cumpara display de la Publisherii online mari. De bugetul pe o luna catre 5 Publisheri online mari, as cumpara Display pe 2 luni de la 20 de bloguri care se adreseaza audientei mele tinta.
Zic ca mi-ar ramane si rest. Pareri?
P.S. Agentiile de Media Buying nu sunt acelasi lucru cu Agentiile de Search Marketing, Agentiile de Social Media, Agentiile de PR sau Agentiile Interactive.
Later Edit: Generalizez pentru ca nu-i frumos sa arati cu degetul.