O aplicatie mobila foarte buna fara marketing nu poate aduce profit
Sunt programatori, destul de multi (conform statisticilor) care traiesc cu senzatia ca odata ce au dezvoltat un produs bun, acesta se va vinde de la sine. 2 argumente: 400.000 de aplicatii active in AppStore si doar 20% sunt pe profit.
Intr-adevar, exista programatori care considera ca a investi in bannere pe marile site-uri de aplicatii iOS este o strategie eficienta de marketare a produsului. Pe termen scurt, poate are sanse sa functioneze. Pe termen lung, cati bani poti investi ca dezvoltator (independent de o corporatie) in bannerele nu tocmai ieftine de pe aceste canale? Oricum, aceasta piata nu functioneaza pe sistemul traditional de marketare (outbound), ci pe cel inbound.
O a treia categorie sunt cei care stiu ca au nevoie de un marketer care sa se ocupe de promovarea aplicatiei, dar nu inteleg foarte bine specificul marketingului aplicatiilor mobile.
Dupa mai bine de un an de marketare a aplicatiilor mobile pentru iPhone si iPad, marcate de cateva realizari si suficiente greseli incat sa invat si eu un pic mai multe despre cum functioneaza aceasta piata, poate e timpul sa mai zic ceva despre pasii absolut necesari din procesul de marketare a unei aplicatii mobile. (n-as fi vrut, dar din cand in cand mai primesc solicitari de informatii suplimentare si e frumos sa fie la vedere pentru a le folosi si altora.)
4 pasi necesari marketarii de aplicatii mobile:
- Cercetare: realizarea unui profil de consumator, analiza concurentei si identificarea canalelor de promovare
- Strategie inApp: Consilierea programatorului cu privire la elemente de marketing din aplicatie
- Pre-lansarea aplicatiei si Testarea
- Marketare aplicatiei dupa lansarea in AppStore
Dupa umila mea parere, acesti pasi sunt necesari si nu optionali.
1. Pasul 1 este o regula fundamentala in marketing: cercetarea de piata. Fara realizarea unui profil de consumator, fara un studiu de piata, fara o analiza a concurentei si intocmirea unei liste de canale de promovare, nu ai cum sa marketezi o aplicatie dupa lansarea in AppStore. O cercetare de acest tip dureaza minim 2 luni, in conditiile in care stii deja unde sa cauti informatiile (mie mi-a luat peste 3 luni prima oara, tinand cont ca vorbim de www).
2. Aici este una dintre cele mai mari probleme ale marketarii aplicatiilor mobile, respectiv programatorul nu isi doreste ca un om de marketing sa vina si sa-i zica ce alte functionalitati sa mai dezvolte in aplicatie. Totusi, dincolo de banalele butoane de sharing pe retelele sociale, mesajele catre utilizator din interiorul aplicatiei si internationalizarea lor, sta un mecanism nu tocmai simplu prin care il determini pe utilizator sa spuna tuturor prietenilor despre minunata aplicatie. Mecanismul nu-l poate stabili programatorul din doua considerente: produsul sau este minunat, prin urmare nu are nevoie de mecanisme de marketing si ignorarea pasului 1.
3. Optand sa marketezi o aplicatie dupa lansare, practic iti injumatatesti sansele de a obtine recenzii pozitive si rating-uri in prima saptamana. Conform informatiilor primite la MobileConf, 85% din utilizatori descarca aplicatii mobile cu rating 4+ sau 5, un lucru care ar trebui sa ne dea de gandit, atunci cand spunem “Nu” pre-lansarii. Aparte de obiectivele de marketing, o pre-lansare presupune si testarea aplicatiei de un panel de utilizatori din grupul tau tinta, iar utilizarea acestui tip de informatii poate duce la schimbari pozitive ale aplicatiei, inainte de lansarea in AppStore. In functie de buget, se poate opta si pentru realizarea unei aplicatii sau joc simplut care sa functioneze ca sursa alternativa de promovare a jocului sau aplicatiei principale, prin lansarea ei in AppStore intr-o varianta cu mobile ads sau cautari sponsorizate (modelul Bing Search din Angry Birds Seasons).
4. Durata de viata a unei aplicatii este pe cat de lunga pe cat vrei tu sa fie. Spun asta, pentru ca marketarea constanta poate duce la extinderea duratei de viata a aplicatiei tale si este la fel de importanta ca lansarea constanta de noi versiuni.
Mentiuni
- Strategia de pret si CRM-ul sunt doi pasi la fel de importanti ca cei discutati in acest articol.
- SEO in AppStore este un mit. AppStore este o cutie neagra, imposibil de previzionat. Sunt ceva trucuri (cuvinte cheie in titlul si descrierea aplicatiei), insa prea putine pentru a discuta despre SEO in AppStore.
- Crearea unei comunitati in jurul aplicatiei prelungeste durata de viata a aplicatiei.
- Implementarea unui mecanism viral este o necesitate si nu o optiune.
- Marketing nu inseamna vanzari. Tot marketingul din lume nu-ti poate aduce profitul dorit daca aplicatia ta mobila nu satisface o nevoie pe termen lung sau nu are o mecanica de joc care sa creeze dependenta.
- Durata de marketare a unei aplicatii mobile dureaza cel putin 1 an pentru ca vorbim de marketarea unui produs la nivel global. Evident, durata difera si in functie de profitul obtinut dupa primele 3 luni.
Leave a Reply