Înainte de toate, o mică precizare: mă consider mai mult marketer decât blogger și nu am pretenția de a oferi altceva decât mici observații referitoare la blog advertising.
Blog Advertising .com versus .ro
Mi-aduc aminte cu mare drag de bloggerii .com cărora le-am scris, rugându-i să-mi promoveze produsele, chiar și de Crăciun, când lumea întreagă e ocupată cu sărbătorile, fără să le trimit măcar o bombonică virtuală, însă n-am uitat să le mulțumesc. Au scris fără întrebări, cerințe, iar în cea mai recentă campanie, unul singur din 20 n-a răspuns la e-mail-ul meu. Tind să cred că ei au perceput cererea mea pentru advertoriale cu totul altfel decât mă așteptam, respectiv ca idei de conținut pentru blogurile lor. Frumos.
În .ro, nu fac PR, însă pentru moment observ din umbră niște elemente lipsă față de .com. Știu că nu-i frumos și corect să generalizez, însă nu-i frumos nici să arăt cu degetul. Revenind, ziceam de câteva elemente lipsă în .ro: viteza de reacție, mulțumirile, articolele scrise și asta în contextul în care unele mărci oferă fără să ceară absolut nimic în schimb. E trist și-atât. Suntem prea ocupați să scriem despre lucrurile frumoase pe care le primim?
Despre ce era vorba în Social Media?
Din câte știu eu, Social Media înseamnă să oferi motive celor prezenți pe rețelele sociale și cititorilor de bloguri să te asculte, să-ți prețuiască recomandările și să te respecte, despre relații între oameni (bloggeri), oameni (Marketeri și PR) și oameni (Mărci), despre stabilirea unor relații pe termen lung cu mărcile care își doresc o promovare pe termen lung.
Din colțul meu umbros, observ cum, cine, ce și de ce participă anumiți bloggeri în campanii. Voi spune doar că nu mi se pare corectă metodologia de selecție a bloggerilor. Și-atunci, am încercat să fac o listă cu elementele pe care le iau eu în calcul, poate ajută pe cineva.
Reguli de bun simț în selectarea bloggerilor pentru campanii
- Relevanța bloggerului pentru marcă, chiar și în contextul blogurilor generaliste
- Relevanța bloggerului pentru obiectivele de comunicare ale campaniei
- Alinierea modelului de comunicare general al bloggerului cu politica de comunicare globală a mărcii
- Sentimentul bloggerului vizavi de marcă, extrase din articolele sale mai noi sau mai vechi
- Afinitatea neplătită a bloggerului pentru marcă (de ce n-am include în campanii bloggerii care au scris deja articole pozitive despre marca noastră?)
- Omiterea bloggerilor care au promovat o marcă concurentă (ce credibilitate are un blogger care promovează două mărci concurente în fața audienței sale?)
- Consecvența în blogging și volumul de trafic al blogului (o regulă simplă, prea des neglijată)
- Bun simț și viteză de reacție (o regulă și mai simplă, de obicei uitată cu desăvârșire)