IKEA este o marcă ce fascinează lumea marketing-ului, în principiu pentru că apelează constant la inovație și se axează foarte mult pe psihologia consumatorului în deciziile de marketing globale sau regionale. Îmi place foarte mult că aceste cercetări de marketing sunt preponderent calitative și vizează crearea unei legături reale, palpabile cu fiecare tip de consumator prin studierea în profunzime a stilul său de viață.
Aparte de branding-ul ambiental din magazin, care îți oferă sentimentul de confort și siguranță, IKEA urmărește să stabilească o legătură cu fiecare consumator al său atât în mediul online, cât și în cel mobil.
Câteva exemple IKEA Kondis, IKEA Happy to Bed, IKEA Augmented Reality Interface.
Ce este efectul IKEA?
Efectul IKEA se axează tocmai pe crearea unei legături emoționale a consumatorului cu produsele. Testele psihologice efectuate în cadrul unui focus grup au dus la concluzia că elementul DIY, aferent asamblării individuale a obiectelor IKEA, reușește să ducă la o creștere a atașamentului unui consumator față de produsul achiziționat. Simplu spus, subiecții au declarat că sunt mai satisfăcuți de produsul realizat de ei decât de cel gata făcut. Mai multe informații despre cercetarea efectului IKEA>
IKEA se folosește abil de această valoare emoțională pe care consumatorul o adaugă produsului prin montaj și vinde produsele de mobilier și bricolaj pe bucăți, asemenea unui puzzle.
Testarea efectului IKEA și terapiei antistres prin DIY
Am vrut să testez efectul IKEA într-un context diferit pentru că voiam să văd și dacă terapia antistres prin DIY work funcționează. Despre terapia antistres prin DIY work spun doar că lucrând în online, unde toate realizările se măsoară virtual, ajungi să te îndepărtezi de realitatea offline, de proiectele concrete, cele cu rezultate palpabile. Uneori, munca fizică duce la o eliberare a stresului cauzat de lipsa unor realizări care nu se măsoară în cifre. O stare de liniște se instalează ori de câte ori ridic privirea și văd ce-am făcut cu mâna mea. Schimbarea sursei sentimentului de mulțumire este mereu binevenită.
2 zile mai târziu
După 5 litrii de vopsea întinși asimetric pe pereții dormitorului și o febră musculară deosebită, mi-am dat seama că zugrăveala mea chiar mi se pare mult mai frumoasă decât precedenta, unde nu contribuisem cu nici o calorie arsă.
Într-adevăr, acum trebuie să-mi refac manichiura la spa, insă a meritat efortul.