
Toata lumea vrea sa fie pe social media. Dar ce faci daca esti prezent acolo? Vinzi mai mult, cresti in notorietate sau mai degraba incurci si te faci de ras?
O campanie pe Facebook nu inseamna doar o pagina, cateva likeuri, un landing tab sau o aplicatie, multi bani investiti in media. Nu doar atat. O campanie in social media nu se dezvolta punctual doar pe o luna sau un trimestru.
Desi e cu like-uri, uneori cu emoticoane si discutii lejere, totusi social media si in speta Facebook nu este chiar asa usor de dovedit cum pare la prima vedere. Daca vrei sa fi prezent si aici atunci renunta la prejudecatile legate de social media si trateaza aceasta Campanie cu acelasi interes ca toate celelalte. Nu de alta, dar s-ar putea sa ai surprize neplacute mai apoi.
Pentru a evita acest lucru iti explic mai jos ce ar trebui sa stii si sa ai pregatit inainte de a incepe o campanie.
1. Perioada de pre-campanie Facebook
Ce trebuie sa ai inainte de a te lansa pe Facebook?
a. Strategie de Continut
Lansezi o pagina dar ce si cum comunici? Promovezi linkuri din site, de pe blog, comunici oferte, distribui videoclipuri de pe YouTube, postezi de 5 ori pe zi?
Probabil ca nu stii; de aceea ai nevoie de o strategie de continut pe o perioada mai lunga de timp pentru a stabili tipul de comunicare pe care vrei sa o ai cu audienta ta, tonul cu care comunici si frecventa. Mai apoi trebuie stabilit un plan de comunicare pe fiecare saptamana pentru a stabili concret ce transmiti in social media si un guideline de reactii la posibile raspunsuri/intrebari ale audientei.
b. Landing Tab
Unde aterizeaza utilizatorii cand ajung la tine pe pagina? Nu mai este de ajuns sa ii aduci pe wall sau pe tabul de info. E nevoie de o pagina intermediara in care sa ii spui cine esti si de ce ar trebui sa dea like paginii tale. Trebuie sa ii oferi un incentive. Si cand spun incentive nu ma gandesc la un concurs de likeuri in care poti castiga un iPad2!
2. Bugetul de Promovare pe Facebook
Pare simplu dar nu este. Stabilirea unui buget de promovare nu reprezinta doar o suma de bani intr-un excel. Trebuie stabilite tipurile de ad-uri, perioada de desfasurare, repartizarea bugetului, KPI-uri pe fiecare tip de ad in parte.
a. Perioada si defalcarea bugetului de promovare
De la inceput, trebuie sa stii pe ce perioada vei promova pagina si care ar fi sumele de bani pe care le vei investi pentru fiecare perioada a campaniei. Pentru a putea avea rezultate relevante, datele le poti analiza dupa minim o luna de campanie. Dupa aceasta perioada critica, poti umbla la redistribuirea bugetului in functie de tipurile de aduri.
b. Stabilirea obiectivelor
Obiectivele nu reprezinta doar clickuri si likeuri. Aici trebuie sa ai stabilit, inca de la inceput, un cost per like si un numar de interactiuni ale comunitatii. Numarul de likeuri trebuie sa creasca si din comunicarea de pe pagina, nu doar din campania de promovare. Altfel, puteai sa trimiti ad-urile direct pe siteul de prezentare. Nu te interesa interactiunea, feedback-ul ci doar sa vada produsul si eventual sa il cumpere.
c. Stabilirea tipului de ad-uri
Fiecare tip de ad poate aduce rezultate bune pentru prezenta ta in social media, insa este foarte important sa stii cand si cum sa le folosesti. Pentru o pagina care se afla la inceput eu as recomanda urmatoarea defalcare a bugetului:
i. Facebook Ads (aduri traditionale de tip poza + text) in prima etapa pentru promovarea paginii. In ad le spui motivul pentru care ar trebui sa ajunga pe pagina ta si un call to action puternic. Aici este foarte importanta targetarea. Nu targetezi doar geografic si in functie de varsta. Trebuie mers mai in profunzime, la activitati preferate, pagini preferate si chiar in functie de locul de munca. Vei avea un public mai restrans, insa mai bine targetat si cu un cost mai mic per click.
ii. Page Like Story (pentru prietenii celor care au dat like) – trebuie folosite dupa ce ai adunat deja un volum critic de like-uri. Aici nu mai ai control asupra audientei pe care ai atins-o cu ad-urile tale; tocmai de aceea este foarte importanta targetarea initiala.
iii. Page Post Like Story (promovarea status-urilor pentru fanii existenti) – trebuie folosita in ultima parte a campaniei pentru reincalzirea audientei si promovarea comunicarii pe care o ai cu fanii tai. In zgomotul de pe Facebook status-urile tale pot trece neobservate, tocmai de aceea sunt importante aceste ad-uri.
3. Ce trebuie sa nu faci pe Facebook
Le poti avea pe toate de mai sus, insa nu este de ajuns. Poti avea cele mai bune ad-uri, o strategie de continut dementiala, insa o poti da in bara cu alte aspecte. Ce trebuie sa nu faci?
a. Nu lega contul de Twitter cu cel de Facebook
Multe companii o fac; poate din comoditate, suficienta sau doar pentru ca nu inteleg aceasta platforma de microblogging. Oricare ar fi motivul, nu lega cele doua conturi. Nimeni nu apreciaza continutul duplicat. Mai bine nu esti prezent pe Twitter decat sa postezi aceleasi informatii. Revin la motivul pe care trebuie sa i-l dai utilizatorului pentru a da like/follow. Te urmaresc pentru a mai vedea inca o data acelasi continut? No way. Block/Ingonore/Unfollow.
b. Nu promova pe pagina doar ofertele si produsele tale
Este indicat sa promovezi oferte exclusive pentru comunitatea ta din social media, insa nu ii indopa cu mesaje “vanzatoresti”. Pe Facebook nu stai pentru a gasi o oferta buna ci pentru a te relaxa, a vedea cine a mai facut ce si a te uita la poze. Poti ambala mesajul promotional cu o informatie/imagine/noutate, insa nu face din asta o actiune cu un grad mare de recurenta. Scopul principal pentru care ai ales sa fii pe social media este pentru a strange o comunitate in jurul brandului, pentru a-I fideliza, nu pentru a face exclusiv vanzari. Pentru asta mai bine investeste banii intr-o campanie de AdWords.
c. Nu sterge comentariile sau nu lasa intrebari fara raspuns
De multe ori social media este folosita pentru customer care, chiar customer satisfaction. Asa ca nu ignora o intrebare venita de la un membru al comunitatii tale. Chiar daca unele intrebari pot parea deplasate, incearca sa il aduci pe drumul cel bun. Nu ii sterge comentariul si nu il ignora. De multe ori, un raspuns pe care nu il oferi te poate costa mai mult decat intreaga campanie de promovare.
d. Lucreaza cu specialisti
Poate cel mai important aspect l-am lasat la sfarsit. Nu incepe de capul tau; chiar daca tu crezi ca stii cum sta treaba cu Facebook-ul sau secretara ta are 4999 de prieteni asta nu inseamna ca se si pricepe la community management si promovarea pe un astfel de mediu. Lucreaza cu specialisti sau cu o agentie (digital full service, social media si pay per click) pentru a nu avea surprize neplacute. O sa ti se para o suma destul de mare, insa la final va merita.
Cam acestea sunt principalele lucruri pe care ar trebui sa le stii atunci cand vrei sa iti maresti prezenta si pe mediile sociale. Sunt doar abc-ul mediilor sociale, insa este un inceput. Cel mai important este sa ii oferi acestui canal locul pe care il merita si daca vrei cu adevarat sa intri si pe acest mediu, sa vrei sa ai o prezenta la fel de serioasa ca pe celelalte medii. Social media nu este doar un nice to have si, cel mai important, social media nu este gratuita / ieftina. Are un pret corect, care iti poate aduce beneficii pe masura.
[author] [author_image timthumb=’on’]http://www.anamatei.ro/wp-content/uploads/2011/11/Dragos-Smeu.jpg[/author_image] [author_info]Dragos Smeu, 2 ani de experienta in online marketing, social media si community management. Specializat in pay-per-click marketing.
[/author_info] [/author]