După cum v-am povestit, mi-am pierdut telefonul. Din păcate, îmi trebuie și un nou abonament, obligatoriu în rețeaua Vodafone. Analizând puțin situația abonamentelor, am ajuns la câteva nedumeriri legate atât de piața de smartphones din România, cât și la cea de utilizatori de Internet Mobil, două numere destul de controversate.
Vodafone va crește artificial numărul posesorilor de smartphones și Internet Mobil, dar
…nu cred că va reuși să dicteze consumul de Internet Mobil sau de smartphones; poate doar să-i dea un mic avânt. Mulți români încă nu sunt obișnuiți cu minunile lumii mobile și mărturie stau cele 2 milioane de smartphones – doar o nișă, dacă privim statisticile mobile.
Nu spun degeaba că Vodafone vrea să crească artificial această piață/să încurajeze consumul. O scurtă poveste:
Sunt client Vodafone, posesor de abonament cu Internet mobil inclus și de smartphone, cumpărat tot de la Vodafone. Nu ajung să consum nicicând traficul de 500MB, deci n-am nevoie de un al doilea abonament la Internet Mobil.
Partea dureroasă este ca Vodafone nu are nici măcar o singură ofertă de abonament telefonic fără abonament la Internet Mobil inclus.
Prețurile abonamentelor standard – fără această opțiune – mi s-au părut foarte piperate. Un consultant mi-a propus chiar și-un abonamentul de peste 50 euro pentru 400 de minute naționale, deși nu plătesc decât 70 lei pe-un abonament cu 800 de minute în rețeaua Vodafone, 125 naționale și 500Mb.
Revenind, eu înțeleg lucrurile cam așa:
- clientul obișnuit va dori un nou abonament, însă va fi “obligat” de costurile foarte mari ale abonamentelor de telefonie standard să achiziționeze și abonament la Internet Mobil, deși n-are nevoie, pentru că este mai ieftin.
- odată ce se vede cu Internet Mobil, ajunge să se întrebe dacă nu cumva are nevoie și de un smartphone, că doar nu se va chinui pe un ecran mic, mic de tot, să intre pe Facebook sau să caute nu știu ce stradă.
Acum, un ochi plânge pentru că nu-și găsește un abonament rentabil, iar celălalt râde la gândul dezvoltării pieții mobile și implicit, a proiectelor mele din această zonă.
Dar, poate că mă înșel și teoria e absolut absurdă sau poate tocmai ce m-am trezit în fața unei strategii binecunoscute de oamenii care activează pe piața mobilă locală?!