Odată cu dezvoltarea Social Media, o plăcintă atât de savuroasă, scumpă și excepțională, am constat cu stupoare că ne-am uitat rolurile, c-am uitat conceptele și limitele au dispărut cumva ca un măgar într-o ceață a lăcomiei.
Marketing-ul îmi pare înghițit de PR, care și-a asumat rolul de actor principal în Social Media doar pentru că ridică tonul, acoperind orice cifră sau nădejde de profit. Crezând că nu-i de ajuns să ridice doar tonul, oamenii și-au uitat locul și au început să-și asume și rolurile de marketeri sau oameni de MarCom.
Se impune o scurtă definire a termenilor:
Marketing
Marketing is the process used to determine what products or services may be of interest to customers, and the strategy to use in sales, communications and business development.[1] It generates the strategy that underlies sales techniques, business communication, and business developments.[1] It is an integrated process through which companies build strong customer relationships and create value for their customers and for themselves.[1]
Și să ne concentrăm asupra unui element din mixul de Marketing:
- Promotion represents all of the communications that a marketer may use in the marketplace. Promotion has four distinct elements: advertising, public relations, personal selling and sales promotion. A certain amount of crossover occurs when promotion uses the four principal elements together, which is common in film promotion. Advertising covers any communication that is paid for, from cinema commercials, radio and Internet adverts through print media and billboards.
Vă rog să remarcați că PR-ul este doar o componentă a elementului promovare din mixul de Marketing. PR-ul joacă un rol important, pe care nu-l contest, însă nivelul de importanță este cu totul și cu totul exagerat astăzi, chiar și de unii bloggeri mai slabi de inimă, care știu de unde vin banii pe campanii de comunicare fără rezultate raportate la profitul unei companii. Sigur, cunosc și suficiente excepții.
PR (Relații Publice)
Public Relations (PR) is the actions of a corporation, store, government, individual, etc., in promoting goodwill between itself and the public, the community, employees, customers, etc. Public relations are where the communication is not directly paid for and includes press releases, sponsorship deals, exhibitions, conferences, seminars or trade fairs and events.
MarCom
Marketing Communications (or MarCom or Integrated Marketing Communications) are messages and related media used to communicate with a market. Marketing communications is the “promotion” part of the “Marketing Mix” or the “four Ps”: price, place, promotion, and product.
Pe “vremea mea”, PR-ul făcea relații publice (căci de aici vine acronimul), iar cum în România nu prea există crize de imagine, rolul PR-ului era de a întocmi comunicate de presă și de a organiza evenimente. Cam atât.
PR-ul de astăzi însă face mult mai multe: activism social, campanii de imagine pentru a crește notorietatea unei mărci într-o piață dată, evenimente și strategii de comunicare creative, creșterea și stimularea unei comunități, lucruri care înainte de valul Social Media erau puține și dedicate clienților premium, însă prea puțin accesibile clienților de talie mijlocie și mică. Era liniște în agențiile de PR și foarte cald. Clienții încheiau contracte pe 5 ani și lumea era fericită. A venit Social Media pe scenă și brusc PR-ul a explodat, fiind noua modă de la de job-uri și până la facultatea de urmat. Până aici, totul e minunat.
Problema: oamenii de PR, îmbătați de elixirul Social Media, nu înțeleg că importanța PR-ului ca domeniu, fecundată prematur de Social Media, înseamnă foarte puțin pentru orice companie în care angajații n-au primit în prima zi de muncă o carte a politicilor de comunicare specifice corporației în care tocmai au pășit (eu am primit și totuși n-am văzut vreun departament de PR). Chiar în acest caz, rolul PR-ului într-o corporație este limitat la comunicare pentru creșterea pe termen lung a unui brand equity, un concept pe care mulți specialiști de 20 și ceva de ani îl caută în acest moment pe Wikipedia.
Rolul Marketing-ului într-o corporație este acela de a asigura profitul prin acțiuni specifice și măsurabile, raportate la profit.
Să ne oprim puțin și să analizăm:
PR=procesul de comunicare a unei companii cu clienții săi. Fără cifre.
Marketing=profit pentru o companie. Cu cifre raportate direct la profit.
Bun.
Ce primează pentru o companie: PR-ul sau Marketing-ul?
Mulți ar spune că ambele și ar fi corect, însă, din păcate pentru PR, lipsesc nu numai instrumentele de măsurare al profitului pe care îl aduce acest departament într-o companie, ci și acțiunile, strategiile și mecanismele de a genera profit de unii singuri. Și nu, nu suntem aici doar pentru bani, însă o companie există doar în prezența banilor. Altfel, falimentează.
Marketing-ul poate dovedi ce acțiuni concrete au dus la ce valori procentuale de creștere și profitul pe care l-a adus printr-o campanie de marketing. În plus, a fi marketer într-o companie înseamnă mai mult decât promovare. Marketingul într-o companie este direct implicat în dezvoltarea unor game de produse, a unor servicii, a ambalajelor, a formulelor de calculare a prețurilor și a lanțului de aprovizionare – distribuție.
Revenind, cum dovedește PR-ul că este rentabil? Tehnic, e posibil să măsurăm vizibilitatea în mediul online prin câteva formule simple, însă sunt prea puțini oameni interesați să le învețe.
Cei interesați sunt oamenii de MarCom și de Marketing.
Din păcate, unii oameni de PR consideră că banii nu sunt absolut necesari, iar asta este o premisă fundamental eronată. Mizăm așadar pe clienții care nu sunt conduși de bani.
Scuzați-mi vă rog pragmatismul, însă nu de asta suntem aici? Repet, o companie nu poate exista fără bani, dar știu din experiență că poate trăi lejer și pe profit fără PR.
Și pentru că vremurile crizei doar ce-au răsărit, mă întreb până unde vom putea vinde doar vorbe fără procente în plus la profit?
Un îndemn pe final: Comunicați ce sunteți și ce știți să faceți!