• Home
  • Servicii SEO
  • Arhive

Ana Matei

  • Marketing
  • Travel
  • Despre
  • Contact

Acasă / Marketing / Social Media Marketing / Marketing, PR, MarCom si de ce suntem aici

Marketing, PR, MarCom si de ce suntem aici

Odată cu dezvoltarea Social Media, o plăcintă atât de savuroasă, scumpă și excepțională, am constat cu stupoare că ne-am uitat rolurile, c-am uitat conceptele și limitele au dispărut cumva ca un măgar într-o ceață a lăcomiei.

Marketing-ul îmi pare înghițit de PR, care și-a asumat rolul de actor principal în Social Media doar pentru că ridică tonul, acoperind orice cifră sau nădejde de profit. Crezând că nu-i de ajuns să ridice doar tonul, oamenii și-au uitat locul și au început să-și asume și rolurile de marketeri sau oameni de MarCom.

Se impune o scurtă definire a termenilor:

Marketing

Marketing is the process used to determine what products or services may be of interest to customers, and the strategy to use in sales, communications and business development.[1] It generates the strategy that underlies sales techniques, business communication, and business developments.[1] It is an integrated process through which companies build strong customer relationships and create value for their customers and for themselves.[1]

Și să ne concentrăm asupra unui element din mixul de Marketing:

  • Promotion represents all of the communications that a marketer may use in the marketplace. Promotion has four distinct elements: advertising, public relations, personal selling and sales promotion. A certain amount of crossover occurs when promotion uses the four principal elements together, which is common in film promotion. Advertising covers any communication that is paid for, from cinema commercials, radio and Internet adverts through print media and billboards.

Vă rog să remarcați că PR-ul este doar o componentă a elementului promovare din mixul de Marketing. PR-ul joacă un rol important, pe care nu-l contest, însă nivelul de importanță este cu totul și cu totul exagerat astăzi, chiar și de unii bloggeri mai slabi de inimă, care știu de unde vin banii pe campanii de comunicare fără rezultate raportate la profitul unei companii. Sigur, cunosc și suficiente excepții.

PR (Relații Publice)

Public Relations (PR) is the actions of a corporation, store, government, individual, etc., in promoting goodwill between itself and the public, the community, employees, customers, etc. Public relations are where the communication is not directly paid for and includes press releases, sponsorship deals, exhibitions, conferences, seminars or trade fairs and events.

MarCom

Marketing Communications (or MarCom or Integrated Marketing Communications) are messages and related media used to communicate with a market. Marketing communications is the “promotion” part of the “Marketing Mix” or the “four Ps”: price, place, promotion, and product.

Pe “vremea mea”, PR-ul făcea relații publice (căci de aici vine acronimul), iar cum în România nu prea există crize de imagine, rolul PR-ului era de a întocmi comunicate de presă și de a organiza evenimente. Cam atât.

PR-ul de astăzi însă face mult mai multe: activism social, campanii de imagine pentru a crește notorietatea unei mărci într-o piață dată, evenimente și strategii de comunicare creative, creșterea și stimularea unei comunități, lucruri care înainte de valul Social Media erau puține și dedicate clienților premium, însă prea puțin accesibile clienților de talie mijlocie și mică. Era liniște în agențiile de PR și foarte cald. Clienții încheiau contracte pe 5 ani și lumea era fericită. A venit Social Media pe scenă și brusc PR-ul a explodat, fiind noua modă de la de job-uri și până la facultatea de urmat. Până aici, totul e minunat.

Problema: oamenii de PR, îmbătați de elixirul Social Media, nu înțeleg că importanța PR-ului ca domeniu, fecundată prematur de Social Media,  înseamnă foarte puțin pentru orice companie în care angajații n-au primit în prima zi de muncă o carte a politicilor de comunicare specifice corporației în care tocmai au pășit (eu am primit și totuși n-am văzut vreun departament de PR). Chiar în acest caz, rolul PR-ului într-o corporație este limitat la comunicare pentru creșterea pe termen lung a unui brand equity, un concept pe care mulți specialiști de 20 și ceva de ani îl caută în acest moment pe Wikipedia.

Rolul Marketing-ului într-o corporație este acela de a asigura profitul prin acțiuni specifice și măsurabile, raportate la profit.

Să ne oprim puțin și să analizăm:

PR=procesul de comunicare a unei companii cu clienții săi. Fără cifre.

Marketing=profit pentru o companie. Cu cifre raportate direct la profit.

Bun.

Ce primează pentru o companie: PR-ul sau Marketing-ul?

Mulți ar spune că ambele și ar fi corect, însă, din păcate pentru PR, lipsesc nu numai instrumentele de măsurare al profitului pe care îl aduce acest departament într-o companie, ci și acțiunile, strategiile și mecanismele de a genera profit de unii singuri.  Și nu, nu suntem aici doar pentru bani, însă o companie există doar în prezența banilor. Altfel, falimentează.

Marketing-ul poate dovedi ce acțiuni concrete au dus la ce valori procentuale de creștere și profitul pe care l-a adus printr-o campanie de marketing. În plus, a fi marketer într-o companie înseamnă mai mult decât promovare. Marketingul într-o companie este direct implicat în dezvoltarea unor game de produse, a unor servicii, a ambalajelor, a formulelor de calculare a prețurilor și a lanțului de aprovizionare – distribuție.

Revenind, cum dovedește PR-ul că este rentabil? Tehnic, e posibil să măsurăm vizibilitatea în mediul online prin câteva formule simple, însă sunt prea puțini oameni interesați să le învețe.

Cei interesați sunt oamenii de MarCom și de Marketing.

Din păcate, unii oameni de PR consideră că banii nu sunt absolut necesari, iar asta este o premisă fundamental eronată. Mizăm așadar pe clienții care nu sunt conduși de bani.

Scuzați-mi vă rog pragmatismul, însă nu de asta suntem aici? Repet, o companie nu poate exista fără bani, dar știu din experiență că poate trăi lejer și pe profit fără PR.

Și pentru că vremurile crizei doar ce-au răsărit, mă întreb până unde vom putea vinde doar vorbe fără procente în plus la profit?

Un îndemn pe final: Comunicați ce sunteți și ce știți să faceți!

Dec 9, 2011AnaMatei

AnaMatei

Digital Marketing Consultant (SEO, CRO, UXD)
Abonează-te la Newsletter și primești articole noi pe email.

Video, blog si televizorCognitive SEO
Comentarii: 13
  1. Marius Sescu
    9 years ago

    Bun articolul, de pus la bookmarks. PR-ul e frumos pentru că e mediatizat, plus că dă mai frumos la public să spui că faci evenimente și campanii în social media decât grafice în Excel, analize, cercetări de piață, machete publicitare, idei de campanii, copywriting etc.

    RaspundeCancel
    • AnaMatei
      9 years ago

      Mersi. Mă deranjeaza exagerările și mă distrează că mulți oameni de PR încearcă să-și asume rol de marcom sau chiar de marketing, însă nu știu câți pot spune că au parcurs și ceilalți P principali ai Marketingului: dezvoltarea de produse, lucrat cu preturi, margini de profit si distributie, logistica, etc. Ca om trecut prin aceste lucruri anoste ce tin de marketing, n-am cum să ignor oamenii care pretind că fac marketing, cand de fapt fac marcom sau PR.

      RaspundeCancel
  2. Loredana
    9 years ago

    Ana, citind articolul tau imi dau seama ca s-a strecurat o mare eroare. Mare pentru ca, din pacate, Twitter inseamna replici scurte. Ori tu ai pus un raspuns care facea parte dintr-o discutie despre oamenii care fac campanii pe bloguri cu greseli doar pentru ca asa vor, argumenta Marius, unii clienti. Eu am zis atunci ca nu sunt de acord, intrucat cred ca in fapt clientii se si educa. Le explici ce si de ce nu ar fi indicat. Si apoi precizarea, cu unii se lasa condusi de bani, alti nu, era legata de acele agentii si acei oameni (intr-un context mai larg) care accepta sa faca lucruri de o calitate mai putin buna, totul pentru bani.

    Eu niciodata n-am avut client caruia sa ii explic ceva si sa nu inteleaga. Da, am facut campanii pe social media si niciodata nu au ales bloguri cu greseli.

    Insa, NU, niciodata, nu am spus ca un client nu vrea bani. Orice afacere are ca scop realizarea de profit, chiar daca poate o perioada stii ca vei lucra pe minus sau vei amortiza cheltuieli.

    Dincolo de discutia lunga marketing/PR unde mai adaug faptul ca sunt companii (da, eu stiu destule IMMuri) unde exista un om care se ocupa de PR dar care e pus in fapt sa faca marketing si, de asemenea, eu insami am primit invitatii la a propune strategii si buget pentru activitati asa-zis de PR, dar unde se solicitau si ce promotii sa fie facute si cand si multe alte elemente care tin de vanzari sau alte elemente din marketing, ideea e ca repet, afirmatia mea e scoasa din context. Discutia a fost mult mai lunga :)

    Asadar, chiar daca poate or fi oameni care sa sustina ce zici tu mai sus, eu nu am sustinut acel lucru :)

    PS: si da, sunt multe feluri in care se vede daca PRul ajuta si in ce mod. Mai mult, PRul nu inseamna doar ce se vede - relatii cu presa, bloggeri etc. pentru ca inseamna crearea si pastrarea unor relatii bune cu toate tipurile de public (si ca atare inclusiv cu furnizori si alti asemenea). Si da, inseamna si comunicare interna si politici in acest sens si multe altele :)

    RaspundeCancel
    • AnaMatei
      9 years ago

      Loredana, știu foarte bine contextul în care ai spus și-ți mulțumesc că-l expui aici, însă trebuie să recunoști flagranta exagerare a rolului unui PR într-o companie pentru că sunt prea multe exemple în acest sens. Nu a fost o atenționare a ta, ci a unui modului în care PR-ul pune problema în orice companie - foarte vocal, însă fără o bază foarte clar trasată în ecuația profitului unei companii. De acord, PR-ul nu este doar ce se vede, însă nici nu raportează vreodată rezultatele la profitul unei companii. Prin urmare, exagerarea importanței lui datorită valului SM este cumva deranjantă pentru cei care îl văd ca pe o simplă componentă a unui singur element din mixul de marketing - promovare.
      Aș putea să-ți zic că 90% din campaniile de pe bloguri sunt realizate de agenții și oameni de PR și ca urmare nu includ nici un soi de rezultate raportate la profitul unei companii. Problema pe care o văd eu aici este că oamenii de PR sunt prea vocali și prea orgolioși pentru a cere ajutorul unor oameni de marketing în vederea realizării unor campanii nu doar de comunicare, ci și de marketing. Majoritatea mărcilor care au buget de PR online se bucură deja de notorietate în piață și obiectivul lor este să -și crească vânzările, moment în care ar trebui inclusă și o strategie de marketing. În plus, mai sunt și foarte multe agenții de PR care vând Marketing clienților prin diferite campanii promoționale. Campaniile promoționale au nevoie de strategii și mecanisme de marketing, însă vanitatea lovește din nou în beneficiul final al clientului.

      Revenind puțin la ce-ai spus tu, te rog dă-mi un exemplu în care PR-ul discută despre rezultatele muncii sale prin raportare la profitul unei companii, ca să fie clar pentru toată lumea.

      Mulțumesc.

      RaspundeCancel
    • Loredana
      9 years ago

      Eu am intervenit cu acest comentariu intrucat nu reprezinta pozitia mea. Asadar am vrut sa fie clar.

      Acum cred ca intr-adevar discutia e mai lunga. Sunt cateva directii:
      - sunt companii unde, asa cum spuneam, sunt oameni de PR care fac si marketing (uneori fara pregatire).

      - sunt firme care iti cer tie in pitch sa propui lucruri care tin de marketing (iar nu e ok, mai ales cand nu ti se ofera date ci se solicita de la tine). Presupunand adicafaptul ca tu ai un departament de marketing.

      - o foarte buna strategie de PR tine cont de obiectivele si elementele de marketing. Programezi anumite evenimente si actiuni si in functie de ce alte lucruri sunt incluse in acea strategie. Nu poti face un lucru cu adevarat bine daca tu PR actionezi de capul tau, dupa cum nici tu marketing nu e OK sa nu oferi date PRului. Un mix excelent este atunci cand si partea de PR, si partea de achizitie spatiu publicitar, si cea de promotii si toate celelalte de marketing se imbina. Scopul este castigul final si nu dovedirea ca X sau Y (ca ramura/departament) e mai buna. Sau cel putin asa vad eu lucrurile, insa nu, eu nu fac parte din cei care zic ca PRul e cel mai cel si unicul de care ai nevoie.

      - asa cum spuneam exista multe modalitati de cuantificare a PRului. Pe de alta parte, se poate spune si ca trebuie sa tinem cont si ca da, uneori lucrurile sunt mai putin cuantificabile direct. Insa o firma face mult mai usor vanzari daca produsele ei sunt deja cunoscute in urma unor articole aparute in urma unor campanii de PR.

      - PRul nu inseamna doar SM si, mai mult, SM deseori nu inseamna vanzari. E suficient sa citim mai multe studii sa vedem comportamentul consumatorului si unde se creeaza comunitati, ce castigi prin SM si ce castigi si cum atragi clienti/consumatori prin alte modalitati (de PR sau marketing).

      - nu cred de asemenea nici ca la finalul unei campanii pe SM, doar pentru ca acea campanie este realizata de o agentie de PR nu exista raportari. In mod normal, orice actiune are obiective clare care trebuie sa fie cuantificabile. Se pot urmari atragerea unui numar de X articole (in diverse scopuri, inclusiv SEO), cresterea numarului de vizitatori pe site, cresterea numarului de fani etc. Acestea se pot verifica. Acum insa mai depinde si ce se intampla ulterior. Intr-un exemplu mai larg de pilda poti da un comunicat - mai ales daca ai ceva de oferit la nivel international - poti sa publici pe multe siteuri de comunicate (in engleza) si multe alte locuri cu link. Poti asadar sa iti atingi obiectivul de numar de lead-uri insa, daca siteul sau landing page-ul nu sunt ceea ce acei oameni cautau (usor de folosit, oferta reala etc.) atunci clar acei vizitatori vin in fapt o singura data si, mai ales, degeaba. In plus, daca sunt dezamagiti, exista mari sanse ca ulterior, indiferent ce ar afla despre client si produsele/serviciile lui, sa nu ii mai intereseze.

      Da, perfect de acord cu tine ca exista si asemenea oameni de relatii publice - orgoliosi, care se considera cei mai cei, care considera ca doar PRul conteaza. Nu fac parte dintre ei asa ca recunosc ca nu ii inteleg. Tocmai de aceea am simtit nevoia acelor precizari intrucat mi-am dorit ca numele meu sa nu ramana asociat cu un lucru in care nu cred si doar parte a unei conversatii - mai ales ca spui ca ai vazut intreaga discutie si ca atare stii ca nu la clienti ma refeream acolo. :)

      Uf, e un comentariu kilometric, stiu, dar aceasta si pentru ca sunt multe de spus pe subiect :). Sper totusi sa fie OK ca am facut aceste adaugiri.

      RaspundeCancel
  3. AnaMatei
    9 years ago

    Intrebare scurta: de cate ori ai folosit un om de SEO/SEM intr-o campanie in care ai avut obiective de aceasta natura?

    RaspundeCancel
    • Loredana
      9 years ago

      Toti clientii cu care am lucrat pe asa ceva au avut om intern pe SEO sau firma cu care lucreaza :)

      RaspundeCancel
  4. Dragos
    9 years ago

    Bun articolul si cred ca este o mare nevoie de o delimitare a domeniilor (conceptual si practic) si de o diviziune a elementelor folosite pentru fiecare domeniu in parte.

    Totusi, nu sunt de acord cu tot ceea ce ai scris. PR-ul nu a insemnat si nu inseamna doar comunicate de presa si evenimente. Ar trebui sa insir multe paragrafe de teorie si multe studii de caz inca din secolul XX cand pe alte plaiuri se facea PR. Doar iti arat definitia relatiilor publice ce este considerata cea mai completa:
    "Relațiile publice reprezintă funcția managerială distinctă care ajută la stabilirea și menținerea unor limite reciproce de comunicare, la acceptarea reciprocă și la cooperarea dintre o organizație și publicul ei; ele implică managementul problemelor, ajutându-i pe manageri să fie informați asupra opiniei publice și să răspundă cererilor opiniei publice; ele definesc și accentuează obligațiile managerilor de a anticipa tendințele mediului; ele folosesc ca principale instrumente de lucru cercetarea și comunicarea bazate pe principii etice." - Rex Harlow

    In rest, da, iti dau dreptate; s-au uitat delimitarile, s-au intrecut limitele si multe atributii din fisa postului se adauga dupa ureche :)

    RaspundeCancel
    • AnaMatei
      9 years ago

      zic doar atat: sa vedem ansamblul si locul PR-ului.

      RaspundeCancel
    • Dragos
      9 years ago

      Raspund doar atat: depinde acum si cata importanta dai PR-ului. ;)

      RaspundeCancel
  5. Monoranu
    9 years ago

    Din pacate pot sa-ti spun ca la o anume facultate de PR studentii sunt invatati din start ca PR-ul e o parte distincta fata de Marketing si ca de cele mai multe ori Marketerii se subordoneaza PR-istilor. Inchipuie-ti ce chin e pentru mine cand ajung la cursul meu de Comunicare Integrata de Marketing si trebuie sa le explic exact vice-versa. Ca sa nu mai zic de faptul ca atunci cand aduc vorba de cifre, obiective, instrumente de masurare si alte chestii exprimate numeric parca vorbesc de Satana la biserica. :))

    RaspundeCancel
    • AnaMatei
      9 years ago

      Deci tu predai MarCom :) De curiozitate, predai si partea de online ?

      RaspundeCancel
  6. Dan Tanasescu
    9 years ago

    Acelaşi lucru se întâmplă şi în Statele Unite în ultimii ani, unde firmele de PR tind să preia rolul şi să înghită agenţiile care practică advertising-ul clasic.

    RaspundeCancel
Pingbacks: 3
  1. Linkuri de weekend
    9 years ago
  2. PR sau Marketing…online? | Cristina Bîcleșanu
    8 years ago
  3. PR? Marketing? Online? | Cristina Bîcleșanu
    8 years ago

Leave a Reply to AnaMatei Cancel reply

AnaMatei

Digital Marketing Consultant (SEO, CRO, UXD)
Abonează-te la Newsletter și primești articole noi pe email.

9 years ago 16 Comments Marketing, Social Media MarketingMarCom, marketing, pr
0
GooglePlus
0
Facebook
0
Twitter
Abonează-te la Newsletter

powered by MailChimp!
From the Travel Blog:

Lisbon's Hidden Gems (15 Secret Spots) >>

Bucharest Specialty Coffee Guide & Map >>

Road Trip in Andalusia >>

Contact

Email: contact@anamatei.ro

Name: Ana Matei

Links

LinkedIn

SlideShare

Articole Recente
  • Campanii pe Instagram Stories: Bacardi Instant DJ
  • De ce să mergi în vacanță în Republica Moldova
Caută
2009-2016 © Ana Matei