
În ultimele 3 zile, am găsit trei interpretări ale termenului otaku. Ocurența lui într-un interval atât de scurt, în trei contexte diferite, m-a intrigat suficient de mult încât să fac o culegere de referințe, în speranța de a găsi și alte semnificații.
1. 2002 – Seth Godin îl folosește în contextul dorinței pe care o sădește în noi o anumită marcă sau un produs (un exemplu ar fi gogoșile Cinnabon – un produs pentru care sunt dispusă să parcurg aproximativ 10 km pentru a-l cumpăra). În acest caz, otaku reprezintă dorința de a avea o anumită experiență, pentru a cărei împlinire un individ este dispus să depună efort (în Purple Cow).
2. 2011 – Roland Kelts vede otaku ca subset al unei subculturi japoneze; el asociază termenul cu hiper obsesia și comportamentul antisocial al bărbaților japonezi care preferă o lume virtuală în locul realității.
[…] the men who spent their yen on a weekend of romance with a digital lover were a subset of a subculture many times removed from mainstream Japan. They are known as otaku, or hyper-obsessive and often asocial men who seek solace in imaginary worlds (not unlike many artists and writers, I should add).*via Guardian
3. Pe Wikipedia, otaku este redus la geek, fan, asociind termenul c-un comportament pasional-obsesiv și punând accent pe dezvoltarea cultului pentru acumularea de informații, poziționând astfel termenul ca punct de referință în cultura web.
In modern Japanese slang, the term otaku is most often equivalent to “geek“.[3] However, it can relate to a fan of any particular theme, topic, hobby or any form of entertainment.[4]
2001
The otaku, the passionate obsessive, the information age’s embodiment of the connoisseur, more concerned with the accumulation of data than of objects, seems a natural crossover figure in today’s interface of British and Japanese cultures.
Modern boys and mobile girls, April 2001 edition of The Observer
4. UD consideră că otaku este un termen negativ care definește un tip de comportament antisocial, un pierde-vară care își petrece mare a parte a timpului în casă, fan de anime, internaut, hacker sau programator.
5. Răsfoind rezultatele de pe Google, am văzut că cele mai frecvente asocieri ale lui otaku sunt cele cu fanii anime – manga și cele cu oameni “obsedați” de cultura japoneză. *via
The Tokyo Otaku.com are ca tagline: “Când interesul pentru Japonia devine obsesie”. *via
Leave a Reply