Spre rușinea mea, doar în a doua zi de Crăciun mi-am făcut puțin timp liber. Am ales să-l petrec cu folos citind ultimul sfert din Pădurea Norvegiană și Vaca Mov a lui Seth Godin, care adunase prea mult praf în bibliotecă.
Godin a realizat o altă culegere de mini studii de caz, care vin să susțină teoria remarcabilului, că metodă unică de a reuși în marketing și afaceri, axată pe ideea spargerii tiparelor și ieșirii din convențional.
Gândindu-mă puțin, singurul motiv pentru care am cumpărat cartea a fost titlul intrigant. Am citit Tribes la sfârșit de 2010 sau început de 2011 și mărturisesc c-am fost dezamăgită să găsesc doar o colecție de exemple despre lideri care au reușit să strângă un grup de oameni în jurul filosofiilor lor. Poate cred (parțial) în ideea că experiența altora n-a învățat pe nimeni și că eșecurile proprii, privite din unghiul potrivit, sunt singura metodă de a învăța ceva.
La un moment dat, am făcut o paralelă între stilul lui Guy Kawasaki în “Enchantment – the art of changing hearts & minds” și stilul lui Godin. Poate îmi plac lucrurile mai structurate, chiar și-atunci sau mai ales atunci când vine vorba de cărți. Trecând peste aceste detalii, cartea merită citită pentru că ideile lui Godin din 2002 sunt valabile și azi, în 2012.
Iată 25 dintre ideile cu care am rămas după ce-am terminat “The Purple Cow – Transform your business by being remarkable”. Mărturisesc c-am găsit și câteva idei noi, însă majoritatea sunt destul de vechi, dar demne de menționat tocmai pentru că sunt genul de lucruri pe care nu le auzi la cursurile de Marketing din A.S.E., ci le înveți pe propria piele, de obicei gafând de câteva ori.
- Stop publicității. Start inovației.
- E mai sigur să riști decât să mergi pe-un drum nepotrivit.
- “Cât timp alocăm pentru a răspunde nevoilor consumatorului și cât timp petrecem încercând să-i schimbăm comportamentul?” Experimentează cu produsele pentru a schimba comportamentul consumatorului!
- Fidelizarea consumatorului ar trebui să spargă barierele marketingului tradițional axat pe cercetare și să meargă către inovație și construirea de relații.
- Marketingul nu mai trebuie să-și seteze ca obiectiv atingerea marii mase de consumatori. Orientarea marketingului ar trebui să fie către early adopters, iar majoritatea îi va urma. Ei sunt cei care vor vinde un produs către majoritate, dacă produsul este suficient de flexibil pentru a ajunge în mainstream.
- Dintre cele 4 tipuri de clienți (prospecți, clienți curenți, clienți fideli și foști clienți), clienții fideli ar trebui să fie plasați în centrul oricărei acțiuni de marketing.
- A fi remarcabil (a fi o vacă mov) nu-i ieftin, însă funcționează.
- Investiția în inovație este mai profitabilă decât un spot publicitar care rulează la Super Bowl.
- Sincronizarea publicității cu momentul și locul în care consumatorul caută ajutor este singurul moment în care un marketer ar trebui să-și abată atenția de la dezvoltarea de produse și servicii remarcabile.
- Segmentarea clienților este imperativă pentru identificarea celui mai profitabil grup, iar marketingul ar trebui să vizeze preponderent acel grup.
- Cea mai mare problemă a inovației este lipsa curajului, iar cea mai riscantă abordare este cea moderată, respectiv cea a parcurgerii drumului bătătorit de alții.
- Dezvoltarea produselor și serviciilor remarcabile are la bază identificarea breșelor din anumite segmente de piață, unde există consumatori profitabili.
- Cea mai mare provocare a publicității curente este atagerea atenției consumatorului. (Este una dintre cele mai vechi idei, care a făcut mai mulți pui decât pot număra, însă e o scurtă aducere aminte asupra ineficienței bannerelor care populează mai ceva ca hunii meleagurile fruntașe din SATI).
- Inbound Marketing-ul este una dintre cele mai eficiente metode de a atrage clienți, ținând cont că zgomotul poate fi redus la minim, iar clientul primește asistență numai pe baza unei cereri concrete pentru un produs sau serviciu, unde contextualul joacă un rol important în decizia de cumpărare a unui client (Google Text Ads vs. Yahoo Banners). Este o idee veche, chiar și pentru .ro, însă permanent nouă pentru clienții .ro.
- Inovația este elementul cheie al teoriei remarcabilului.
- Remarcabilul este viral, iar pentru ca un produs sau serviciu să fie remarcabil, el trebuie să conțină un mecanism de viralizare încă din faza de concept.
- Încălcarea regulilor este imperativă pentru atingerea remarcabilului.
- Unul dintre cele mai importante aspecte ale comunicării este identificarea acelor grupuri de consumatori dispuși să asculte.
- Vânzarea unui produs sau serviciu remarcabil trebuie să meargă către oamenii care iubesc schimbarea.
- Proiectarea înseamnă: disciplina procesului de lansare al unui produs, analiză-monitorizare, învățare, măsurare și repetarea pașilor.
- Proiectarea se învață prin testarea celei mai nesigure/improbabile căi ale procesului de dezvoltare a unui produs sau serviciu.
- Elaborarea unui USP se realizează pe baza formulării răspunsului la 2 întrebări: Ce vindem? / De ce noi? Răspunsul dezirabil ar fi: Experințe Remarcabile.
- Dacă vrei să-ți găsești un job remarcabil, trebuie să ieși din directoarele de CV-uri, să cauți în locuri neconvenționale și să prezinți referințe / testimoniale din oficiu, nu doar pe bază de cerere.
- Dacă nu-ți dezvolți capacitatea de a proiecta către audiențe diferite, cel mai probabil te vei panica când nu vei putea empatiza cu grupul ales.
- A fi plăcut de toată lumea te face banal.
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________