Înainte de a concepe produsul.
Cea mai mare bătălie se poartă între oamenii care dezvoltă un produs pe baza unor feeling-uri și-apoi, la finalul producției, angajează pe cineva să facă marketing, respectiv să identifice profilul de consumator, să-i afle obiceiurile de consum, să-i găsească locurile de consum sau de relaxare, pentru ca mai apoi să le promoveze, comunice sau să le distribuie într-o formă sau alta, de obicei fără prea multe modificări.
Oricât de mult ai spune unor producători că totul începe și se termină la marketing, oricâte dovezi ai aduce în sprijinul acestei afirmații, unii chiar nu văd / nu conștientizează motivația, deși mie mi-e clară ca lumina zilei și nu văd unde-i breșa în comunicare.
Un produs nu trăiește de unul singur și nici nu-i poți lăsa destinul la voia întâmplării pentru că nu vei avea niciodată profitul scontat. Înainte de concept, înainte de dezvoltare/producție sau de orice altceva, mi se pare elementar să găsești răspunsul la câteva întrebări simple de tot:
- Cui mă adresez prin produsul meu ? Cine este potențialul consumator?
- Există o piață pentru acest produs? Cât este de mare, cât este de competitivă, cât este de profitabilă?
- Deservesc o nevoie la un nivel superior față de concurenți?
Trei întrebări atât de simple și totuși mai mereu lăsate fără răspuns. Răspunsurile trebuie să le dea omul de la marketing, bineînțeles după ce produsul e aproape ieșit de pe banda de producție. Greșit!
Să zicem că trecem peste această greșeală colosală și ajungem la starea nenaturală a lucrurilor: avem un produs. Produsul n-are nici un USP, dar nu-i bai că-i găsim unul.
Bun. Mi-am sucit mințile să-i găsesc unul, însă produsul are nevoie de modificări, uneori foarte costisitoare, de durată, care amână lansarea lui pe piață.
Acesta este momentul în care îmi sare țandăra. Producătorul îmi va vinde negreșit pastila: e prea greu, prea mult, prea, prea…și nu face modificările. Produsul nu se vinde în forma lui inițială, oricât m-aș chinui să-l vând, căci mai sunt câteva zeci de mii de oameni în lumea asta care vând același tip de produs, mai bun, mai performant, mai atrăgător… și cel mai important este că ei știu cui vând.
Al naibii marketingul ăsta! Chiar nu funcționeaza!
În loc de-o concluzie:
Pasiunile nu aduc întotdeauna bani în buzunar. Dacă vezi că pasiunile tale n-aduc bani, nu mai pierde vremea încercând să-ți demonstrezi contrariul. Dacă dezvolți produse care îți plac doar ție și prietenilor tăi, e ok. Dacă vrei să faci bani din produsele tale, angajează un marketer înainte de a desena conceptul.
Chestia asta e valabilă pentru orice produs. Marketingul nu-i doar promovare și comunicare, ci și dezvoltare de produs…printre altele.
P. S. Ce mi-ar plăcea ca articolul ăsta să fie citit măcar de-un producător…