Industria de blogging din România
Pentru a putea evalua corect orice subiect, mi se pare necesar să te îndepărtezi de el, dar să-l cunoști foarte bine. Nu știu dacă sunt suficient de departe de subiectul Bloguri ca să fiu obiectivă, iar experiența mea cu acest instrument este de doar 2 ani și jumătate, ceea ce face ca părerile mele să aibă o mică importanță pentru că oamenii validează experiențele în funcție de numărul de ani. Totuși, voi încerca să trec în acest articol câteva opinii despre blogosfera românească, un mediu pe care îl studiez cu atenție, dar față de care încerc să păstrez o distanță.
Din martie 2010 (când am început să mă implic puțin mai mult în această activitate) și până în prezent, am observat destul de multe schimbări pe piața românească. Schimbările pozitive țin de creșterea numărului de campanii de publicitate pe bloguri, de profesionalizarea unor bloguri și de evoluția la bloguri colective și de nișă. Schimbările negative țin de și mai mult zgomot intern.
2.868 bloguri cu minim 15 articole pe lună mi se pare un număr bun, iar scăderea cu 15% a blogosferei în 2011 față de 2010 înseamnă, cel puțin pentru mine, aplicarea unui filtru de profitabilitate. Cred foarte mult în ideea că nu poți practica la infinit o activitate consumatoare de timp dacă nu-ți aduce venituri sau dacă nu îți oferă o satisfacție greu de înlocuit (la nivel de hobby).
Evoluția blogosferei în România
Cred că se va continua pe făgașul menționat mai sus: mai multe campanii pe bloguri, profesionalizarea mai multor bloguri, crearea unor bloguri colective și de nișă noi, etc.
În același timp, cred că există o nevoie de competiție pentru atenția celor aproximativ 3 milioane de cititori de bloguri. Mi se pare un lucru necesar pentru a evolua, a creea cât mai mult conținut original, a ajunge la o selecție cât mai bună a informațiilor, totul pentru a creea premisele potrivite pentru creșterea numărului de cititori de bloguri.
Povestea mea cu blogul mi se pare relevantă doar pentru a sublinia beneficiile și provocările aduse de această activitate.
Motivația mea de a scrie pe blog
Deși scriu pe acest blog din 2009, abia în martie 2010 m-am implicat un pic mai mult în această activitate. În mai 2010, la doar 2 luni de la această decizie, am câștigat primul contract din acest blog. Mă gândesc că poate tocmai acel noroc m-a determinat să continui și să mă implic din ce în ce mai mult în această activitate.
La început a fost un jurnal, cu tot felul de lucruri ușor digerabile. După câștigarea primului contract, l-am transformat într-un blog de marketing, încercând să prezint opinii, instrumente, statistici, experiențe, presărate și cu câteva articole personale, pentru a balansa fluxul de informații care nu generează interacțiuni.
Plusurile și minusurile acestui blog
Beneficiile blogului au fost suficient de mari pentru a continua: am cunoscut oameni noi și interesanți, am învățat foarte multe lucruri noi de la Manafu, Vali Petcu, Bobby Voicu și Costin Cocioabă, am înțeles câteva metode de a câștiga clienți pentru servicii de marketing prin blog, am avut parte de experiențe frumoase (Redescoperă România) și am generat venituri din această activitate.
Știu carențele acestui blog: nu scriu suficient de mult, nu public la orele potrivite, nu mă mai implic în testarea de instrumente noi sau în găsirea unor subiecte noi de dezbătut, însă asta pentru că sunt mai mult marketer decât blogger, iar munca este mai sus pe lista priorităților decât blogul.
Mărturisesc că scriu multe ciorne. De la ciornă la articol publicat e un drum suficient de lung. Aș vrea să scriu numai lucruri interesante, dar nu-mi iese, mai ales când analizez totul de câteva ori. Multe ciorne nu trec testul, deși dacă recitesc câteva articole vechi, mai găsesc și lucruri pe care nu le găsesc interesante, unele cu care mi-e rușine, etc. Încerc să nu cedez presiunii de a scrie ceva pe blog doar de dragul audienței. Traficul este doar un obiectiv ce ține de orgoliu, iar traficul calitativ are alte conotații pentru mine. Nu mă pasionează selecția de informații și o fac doar din lipsă de timp pentru articole studiate.
Venituri din blog
Completând BR 2011, mi-am dat seama că este destul de greu să calculez veniturile din această activitate pentru că eu nu câștig din publicitate pe blog, ci din lead-urile venite via blog.
Mi se pare destul de dificil să pui o cifră lângă clienții prospecți veniți din blog. Sunt câteva variabile puțin mai greu de cuantificat: procentul din suma contractată pentru care pot să-i ofer credit blogului, valoarea unui lead pentru clienții aflați la al doilea contract, cei care au șanse mari să încheie și un al treilea, valoarea unui lead pentru clienții care vin prin recomandare, dar care iau în calcul și blogul în decizia de achiziție, valoarea unui lead pentru clienții care aduc alți clienți. E greu să cuantifici și veniturile din relațiile profesionale stabilite prin blog.
Concluzii
Pentru cei mai mulți, blogul este un instrument. Pentru câțiva, cei care scriu 3-5 articole pe zi, blogul este o meserie care aduce venituri directe. Ei sunt singurii care pot fi numiți A-Listeri.
Blogosfera românească oferă multe satisfacții, dacă știi să aplici filtre când, unde și cum trebuie.
Cred în dezvoltarea pieții de bloguri din România. Indiferent ce rețele sociale noi vor apărea, blogul va rămâne cea mai bună amprentă a unui individ în mediul online, poate și cea mai vandabilă.
Cred că este nevoie de mai multe bloguri colective și de nișă.
Sper în creșterea concurenței între bloggeri pentru atenția cititorilor. Tind să cred că ar impulsiona realizarea de conținut mai bun.