Creatoarea de dorințe
Să tot fie vreo 8 ani… de când am cunoscut prima creatoare de dorințe. Era o tipă trecută de prima tinerețe, suplă și înaltă, cu părul blond, de lungime medie, cu trăsături distinse și de-o eleganță rară, chiar și-atunci când purta o pereche simplă de jeans. Trecea agale printr-un magazin de lux dintr-o zonă bună a Bucureștiului și avea aerul unei directoare aflată în inspecție la o școală primară. Mai târziu, am aflat că job-ul ei se numea Designer de Vitrine.
Mi-aduc aminte că m-am întrebat și-atunci care ar fi calitățile pe care trebuie să le dețină un om pentru a practica o astfel de meserie. Mi se părea o meserie ușoară. Credeam că-i vorba doar de bun gust. Mai târziu, am reanalizat titulatura doamnei și mi-am dat seama că judecasem greșit – nu era chiar floare la ureche.
Am conștientizat că a fi Designer de Vitrine înseamă mai mult decât bun gust; presupune să cunoști bine psihologia consumatorului și să identifici metodele prin care să-i captezi Atenția, să-i stârnești Interesul, să-i cultivi Dorința, toate într-o singură secundă și doar cu ceea ce ai la îndemână – resurse care mereu ți se vor părea limitate.
În plus, creatorul de dorințe ar trebui să aibă simț estetic educat, dar să fie capabil să livreze așteptările clienților, respectiv să scoată din ecuație gustul său personal, tendințele și să identifice cea mai bună combinație de obiecte dintr-un magazin pentru a sădi dorința în mintea consumatorului.
Mi-am dat seama că Designerul de Vitrine nu e un magician, ci un om care respectă niște principii de marketing și psihologie. Uneori, el își poate exinde aria de activitate și la modul în care sunt aranjate produsele pe rafturile din magazin, la stabilirea unghiului din care sunt luminate obiectele din interiorul magazinului și multe altele, toate pentru a creea o atmosferă propice achiziției.
Dorința se naște în vitrină
Vitrina e locul de naștere al dorințelor. Recent, mi-am dat seama că vitrinele online mă ating mult mai puțin. Conștientizez prezența prelucrărilor în PhotoShop și dorința nu se formează la fel de ușor ca cea din offline. Mă gândeam că Pinterest poate încearcă lucrul ăsta – să revitalizeze cumva conceptul de Vitrină, să creeze un nou spațiu propice nașterii unor dorințe.
Vitrina din offline dă naștere dorințelor celor mai durabile. Brusc, am devenit conștientă de toate procesele care iau loc în mintea mea înainte de a lua decizia de a intra într-un magazin. Nu-mi place să fac cumpărături și-atunci mi-e greu să iau decizia conștientă de a pierde vremea într-un magazin de orice fel. Vitrina devine astfel singurul mijloc prin care pot fi convinsă. Totul trebuie să se întâmple în secunda în care trec prin fața ei. Recunosc că sunt și locuri în care merg pentru experieța și ambianța în care se derulează procesul de achiziție, dar asta este o altă poveste.
Săptămâna trecută, în timp ce mergeam către un restaurant, am întâlnit o astfel de vitrină. Era un magazin mic și ușor de trecut cu vederea. O secundă – acesta a fost timpul de formare al dorinței mele. Era o geantă, iar eu n-am mania genților, ci a pantofilor. Ceva din modul în care era expusă în vitrină mi-a construit aproape instantaneu dorința de a o avea. N-aveam timp de pierdut.
Cred că dorințele neîmplinite ne “bântuie”. Am revenit pe aceeași străduță luminată de soarele începutului de martie. Cu dorința în minte, am intrat în micul magazin.
Vânzătoarea de dorințe
Am căutat din priviri geanta expusă cu o săptămână în urmă și m-am oprit. Aveam senzația că pe raftul acela își pierduse din sclipire – magia parcă dispăruse. Eram conștientă că era doar starea mea de spirit nu tocmai grozavă, dar am zăbovit în magazin pentru că mă întâmpinase un zâmbet.
Vânzătorii ar trebui să aibă mereu o stare de spirit pozitivă. Mi-a plăcut de ea. Din trei cuvinte și-un zâmbet cald și onest mi-a înlăturat norii de îndoială. Văzând că nu mă pot decide între cele 3 genți studiate, drăguța domnișoară m-a analizat din cap până în picioare și mi-a zis: Ce botine drăguțe aveți! De unde le-ați luat?
Cum ziceam, mie nu-mi place să merg la cumpărături, însă fiind destul de pretențioasă, fiecare obiect pe care îl cumpăr are o poveste în spate, de cele mai mult ori pentru că pierd destul de mult timp în căutarea lucrului potrivit. Acea remarcă simplă mi-a adus aminte de experiența cumpărării botinelor – un truc simplu și eficient.
Am început să conștientizez prezența ei, a vânzătoarei de dorințe. Era o tipă de-o vârstă cu mine, îmbrăcată cu mult bun gust. Mi-am dat seama că ea era și creatoarea dorinței mele (un magazin așa mic n-avea cum să-și permită un Designer de Vitrine). Am întrebat-o ce-ar alege și mi-a expus rapid toate beneficiile genții dorite inițial: încăpătoare, fabricată din piele naturală, finisaje de calitate, culoare neutră. M-am gândit o secundă la ce-a zis și am realizat că a fost foarte atentă la toate detaliile ce compuneau ținuta mea din ziua respectivă, dar și la tot ce-am zis și făcut din momentul în care intrasem în lumea ei. Am apreciat atenția și interesul și-am zis: Gata, m-ați convins!
Mă uitam în jur și-mi plăceau tot mai multe lucruri, iar banii din portofel se doreau duși pe minunile din față. Am studiat câteva rochii, iar vânzătoarea de dorințe mi-a îndrumat pașii, expunând detaliile fiecărui produs în parte, cu o viteză remarcabilă. Dupa 3 rochii probate, am ales una.
Fidelizarea consumatorului
Le-am plătit. Mi-a zis să o aștept două minute. A ales o eșarfă în culori tari, c-un imprimeu geometric și mi-a spus: Purtați eșarfe? Cred că s-ar potrivi de minune cu rochia albastru marin. A împachetat-o frumos și a pus-o alături de geanta și rochia cumpărate.
Cred că e pentru a doua oară când primesc mai mult decât ce-am cumpărat. Acest gest de final m-a impresionat. Tipa m-a atras în micul ei magazin cu felul de a expune o geantă banală în vitrină, m-a determinat să plec cu mai mult de-un produs și să las câteva milioane (chiar dacă nu-mi propusesem să-mi cumpăr nimic), ca mai apoi să încerce să mă cucerească prin acel gest de fidelizare.
N-am prea multe drumuri programate pe acea străduță din București, însă cu siguranță atmosfera primitoare din interiorul magazinului, dar mai ales felul ei de-a fi marketer, vânzător și creator de dorințe m-au convins să revin.
Leave a Reply