Din păcate n-am reușit să ajung la ZF Mobilio. Mi-ar fi plăcut să aud câteva păreri avizate despre zona mobile, în care eu încerc să muncesc de vreo 2 ani, mai precis din februarie 2010. Îmi dau seama că Dan Vîrtopeanu este singurul om din România de la care se poate învăța Mobile Marketing. Cam atât.
Viitorul este Mobile este un slogan foarte fain, care mă face să zâmbesc din ce în ce mai des. E super interesant să vezi cifrele minunate, creșterile impresionante din afară, mai ales cele din zona aplicațiilor mobile, însă pe plan local lucrurile nu-mi par extraordinare, deși piața pare a fi într-o ușoară creștere.
Un alt lucru care mă face să zâmbesc sunt discuțiile foarte interesante cu oamenii care se apucă azi de dezvoltat aplicații mobile și-mi cer o părere pentru marketingul acestora, atât din România, cât și din afară. Pentru că li se pare totul foarte ușor.
Știți cât de greu este? După 2 ani, pot spune că am zgâriat suprafața. Atât. Zâmbesc când văd atâta entuziasm la oamenii care pornesc acum pe drumul dezvoltării de aplicații mobile. Pe scurt, din 2 motive: unul ar fi că-i foarte greu să inovezi, să faci un produs unic și al doilea ar fi că este și mai greu să dezvolți produse noi și profitabile bazate de idei vechi (și-aici nu mă refer la aplicații copiate, deși se pare că cererile pentru copy-cat-uri de pe .com este din ce în ce mai mare).
Entuziasmul vine doar de la cei care n-au încercat niciodată să dezvolte, să marketeze sau să vândă aplicații mobile. Și zic asta cu un grad mare de optimism, optimism fondat pe 2 evenimente excepționale legate de Black Bunny Studio:
1. 2010 – miniDraw* a fost aleasă de oamenii de la Apple pentru a fi promovată gratuit în AppStore timp de o lună. Câte aplicații sunt suficient de valoroase pentru a beneficia de publicitate gratuită pe baza alegerii oamenilor de Apple? Foarte puține. miniDraw trăiește și se vinde de 2 ani. Câte aplicații ajung să trăiască mai mult de câteva luni? Incredibil de puține. Ceea ce am înțeles este că e tare greu să scoți capul cu o singură aplicație din cele câteva sute de mii din AppStore. Despre veniturile din aplicații mobile cred că n-are sens să mai zic nimic. Sunt insignifiante în raport cu munca depusă.
*miniDraw – aplicație iOS – editor de grafică vectorială
2.2012 – Night Ride* a fost ales de oamenii de la Amazon pentru promovare gratuită pentru o zi în Apps for Android. Nu-i lucru ușor. Românii cărora le-am arătat jocul nu s-au arătat încântați. Eh, Night Ride a trecut de pragul de 100.000 de descărcări în doar 3 luni de la publicarea lui în app store-uri. Câte aplicații ajung la performanța asta? Sub 20%. Sigur, mare parte se datorează publicității gratuite de care am beneficiat grație oamenilor de la Amazon. Bineînțeles, în ziua promovării, jocul a fost gratuit. Să vă mai spun de câștiguri? N-are sens. În Google Play are vreo 30.000 de descărcări în prezent, însă Google interzice aplicațiile Android plătite pentru România, deci …
*Night Ride – joc 3D pentru Android
Și cu optimismul de mai sus în minte, îmi dau seama că orice studio de dezvoltare de aplicații mobile poate supraviețui doar în 2 moduri:
– investiție pe cel puțin 3 ani pentru dezvoltare și marketing de aplicații mobile, fără așteptări legate de profit și
– din dezvoltare de aplicații mobile la comandă, pentru clienți entuziaști care își doresc propria aplicație sau imitație de joc și
Dezvoltarea de aplicații mobile de marcă – e o piață interesantă, însă aici e bine de știut că este greu să găsești companii în România cu buget de mobile în bugetul de digital și că este și mai greu să găsești clienți care vor să disloce acele bugete pentru dezvoltarea de aplicații mobile în scop de marketing. Șanse sunt.
Pentru a încheia într-o notă optimistă, se pare că mai e puțin până când Black Bunny Studio va încheia primele contracte pe dezvoltare de aplicații mobile în scop de marketing. După 1 an de încercări, eu zic că-i de bine. E bine că discutăm și tot se mai mișcă ceva.
P.S. Firește, mă refer doar la zona de dezvoltare și marketare de aplicații mobile.
Leave a Reply