Dezvoltarea unui produs mi s-a părut întotdeauna unul dintre cele mai dificile lucruri. Și nu devine mai ușor cu timpul. Și nu devine mai ușor într-o echipă mai mare. Dar este un proces plin de provocări și foarte frumos. Întotdeauna.
Aplicațiile mobile de brand nu sunt cu mult mai simple, chiar dacă partea financiară este rezolvată, ținând cont că vorbim mai mult de execuție decât de strategii de business și marketing. Chiar dacă numărul de smartphones și tablete este în creștere, chiar dacă clienții au bugete desemnate pentru ele, dezvoltarea aplicațiilor mobile trebuie să aibă un scop foarte bine definit în ecuația strategiilor de marketing.
Am participat la dezvoltarea câtorva aplicații și jocuri mobile în ultimii 2 ani și tot nu a devenit mai ușor, dar am ajuns la o listă de 5 lucruri pe care trebuie să le faci pentru a fluidiza procesul de dezvoltare și marketing al unei aplicații mobile.
1. Găsește mixul potrivit între utilitar și distractiv
Ideea. Ideile cele mai bune vin dintr-un mix bun al ideilor altora. Un produs original e foarte greu de conceput. Iar cele mai bune aplicații nu sunt neapărat cele originale, ci cele care deservesc cel mai bine mixul de nevoi al consumatorilor. Generalizând, un consumator de aplicații mobile (exclud jocurile) își dorește un mix între 2 elemente: util și distractiv. Găsește mixul între cele două pentru a te asigura că aplicația ta va fi deschisă mai mult de 3 ori.
2. Studiază Concurența. Șlefuiește ideea aplicației mobile.
iTunes a depășit 800.000 de aplicații, Google Play a ajuns la 500.000, iar evaluarea ideii tale / studiul de fezabilitate ar trebui să înceapă de aici. Primul lucru pe care trebuie să-l faci este să identifici concurența. Să nu te gândești că ideea ta de aplicație este nouă. Riști să investești într-un produs slab sau unul care există deja în 5 variante. Odată ce ai identificat concurența, revino la punctul 1 și investește timp în șlefuirea ideii. Vezi ce au celelalte aplicații și oferă ceva în plus. E Marketing. Ai nevoie de un USP. Este necesar ca studiul concureței să se mute și în mediul online.
Mediul mobil oferă multe posibilități de promovare, însă cele mai multe aplicații mobile au campanii de branding online. Studiază nivelul lor de vizibilitate online pentru a descoperi ce mai poți adăuga tu la campania de branding a aplicației mobile. Fără promovare pe canalele online tradiționale și/sau Social Media, nu ai cum să dezvolți un produs longeviv.
3. Ai nevoie de Caiet de Sarcini și Brief
Caietul de sarcini este obligatoriu. Dacă pe web lucrurile se întâmplă și fără, pentru dezvoltarea unei aplicații mobile e aproape imposibil. Discută cu designerul și programatorul aplicației tale. Dacă ei au peste 5 aplicații mobile dezvoltate, sigur îți pot da sfaturi valoroase despre UX, Usability și Design de Aplicații Mobile. Tu, în calitate de client, oferă-i doar obiectivele tale de business și cele legate de acțiunile pe care vrei să le întreprindă consumatorul aplicației tale. Acceptă sfaturile lor. Experiența online nu te ajută foarte mult în mediul mobil.
Întocmește un caiet de sarcini cu mock-up-uri, UML-uri și specificații foarte clare cu ajutorul designerului și programatorului. Informează-te despre ceea ce cumperi, astfel încât să oferi cea mai bună aplicație mobilă clienților tăi.
Construiește un brief pentru marketingul aplicației tale mobile. Nu-i suficient să realizezi un produs bun. Trebuie să îi faci cunoștință cu audiența ta. Sfatul meu este să apelezi la un specialist. Cunoștințele dobândite prin investiții de timp și bugete pentru testare fac diferența între 2 aplicații mobile similare.
4. Testează, monitorizează, măsoară și adaptează
O cercetare de marketing este necesară, însă nu suficientă. Vei avea nevoie de oameni pentru testarea aplicației, dar și de instrumente de monitorizare a comportamentului utilizatorilor aplicației tale mobile. Folosește Flurry Analytics pentru a seta și monitoriza KPIs.
Alcătuiește un grup de testeri, oameni care folosesc frecvent aplicații mobile și alcătuiește un chestionar pentru a identifica care sunt nevoile pe care aplicația ta nu le satisface decât parțial. Întreabă-i ce le place și ce nu, atât din punct de vedere vizual, cât și din punct de vedere tehnic. Este foarte important să observi direct modul în care aceștia reacționează la aplicația ta. Comportamentul lor spune mai multe decât îți vor spune ei. Cred că cea mai bună metodă de testare este individuală, nu în grup, ținând cont că oamenii au tendința să imite comportamentul semenilor, mai ales atunci când au de-a face cu un produs nou.
Mărește grupul de test pentru analiza bug-urilor și nevoilor aplicației.
După finalizarea acestor cercetări de marketing post dezvoltare produs, este recomandat să alcătuiești un top al problemelor și cerințelor întâlnite și să încerci să satisfaci cât mai multe dintre ele pentru un nou update în app stores, lucru care este recomandat cât mai des, îndeosebi pentru că funcționează și ca instrument de marketing prin creșterea vizibilității aplicației în majoritatea app markets.
5. Continuă dezvoltarea și marketingul aplicației tale mobile
Rezultatele pe termen scurt vor fi bune, însă gândește-te cum le vei menține interesul consumatorilor tăi pe termen lung. Concepe un program de fidelizare bazat pe actualizări constante ale aplicație, construiește o comunitate care să participe activ în îmbunătățirea produsului. Încurajează feedback-ul lor și ia măsuri rapide către îndeplinirea dorințelor lor. Astfel, tu vei avea un produs mai bun, iar consumatorii tăi vor avea o conexiune mai puternică cu brand-ul prin implicarea directă în dezvoltarea produsului.
___________________________________________________________________________________________
Articolul este un sumar al lucrurilor învățate în ultimii doi ani și jumătate de lucru alături de Black Bunny Studio – studio pasionat de dezvoltarea și marketingul aplicațiilor și jocurilor mobile.
Leave a Reply