După ce în ianuarie am văzut o serie de anunțuri de tipul Caut Job în Online, în februarie am constat că majoritatea oamenilor din spatele anunțurilor s-a apucat de Freelancing/Blogging. N-am putut să nu observ că aceștia aveau Social Media în titlul job-ului anterior. Să fie oare vorba despre o lipsă de job-uri în online sau o lipsă de job-uri în Social Media? Sau salariile din Social Media .ro sunt prea mici?
Cei mai mulți dintre ei au prins un val mișto, cel al job-urilor de comunicare pe paginile Facebook ale clienților. Dar tocmai pentru că era așa de simplu (cel puțin la suprafață), mulți absolvenți de Jurnalism, S.N.S.P.A. și A.S.E s-au apucat să facă asta, iar piața a fost inundată constant de noi oameni. Iar felia de tort e tare mică, după cum bine puncta Zoso.
Urmarea firească este că toată lumea s-a apucat de Freelancing, probabil pentru că este următorul lucru care sună bine, însă aici lucrurile se complică tare mult, bineînțeles dacă vrei să supraviețuiești. După 3 ani în care oscilez între freelancing și ideea de a deschide o agenție, pot să zic cu mâna pe inimă că e al naibii de greu să lucrezi pe cont propriu.
Freelancing nu înseamnă să ai 1-2 clienți, pe bani puțini, care plătesc să le administrezi paginile de Facebook.
What freelancing is really about
Varianta scurtă: multe nopți nedormite, mult stres, multe dureri de cap și destul de puține satisfacții.
Să aprofundăm:
– Mai întâi, nu dormi în speranța că vei găsi strategia de dezvoltare potrivită pentru tine. Asta îți ia cel puțin 2 luni, timp în care trebuie să beneficiezi de o rezervă de bani.
– Apoi, nopțile nedormite vor fi bântuite de 2 întrebări: cum găsești strategia de comunicare potrivită și care este maniera de atragere a clienților buni, de genul celor care vor rămâne cu tine multă vreme?
– Dacă strategiile funcționează, vei avea și mai multe nopți nedormite pentru că ai prea multă muncă deodată.
– După ce te eliberezi de problemele care îți atârnă satâre deasupra capului (popular cunoscute sub numele de deadline-uri), trebuie să investești timp în ajustarea metodei de lucru: cum să optimizezi timpul petrecut cu fiecare client, cum să optimizezi cash flow-ul.
– Ok, să zicem că ai găsit clienți suficienți. Te oprești? Nu! Dacă stai pe loc, cu siguranță te vei trezi din nou în postura de angajat.
– Ești pregătit să muncești 12 ore/zi? Dar să renunți la weekend-uri? Nu de alta, însă cam atât îți ia în primii 2 ani să prestezi serviciile, să facturezi, să suni după bani, să discuți cu clienții despre problemele lor, să mergi la întâlniri și să găsești noi strategii de promovare.
Supraviețuirea în freelancing înseamnă
- multă muncă
- cunoștințe solide ale unei meserii
- cunoștințe despre vânzări, marketing și management
- disciplină
- automotivație
- perseverență
- răbdare
- respect pentru termenele limită
- abilitatea de a dezvolta relații bune cu clienții
și multe altele.
Sper că te-am convins că Freelancing este doar un cuvânt frumos.