Mi-aduc aminte cu nostalgie de prima campanie pe bloguri, realizată cu ocazia promovării aplicației miniDraw (aplicație de grafică vectorială pentru iOS).
Începusem să lucrez la cercetarea de marketing prin februarie 2010, campania având să se deruleze abia pe la începutul lui aprilie. Au trecut 3 ani de atunci. Acum mă amuz puțin de stângăcia mea, mai ales când îmi aduc aminte cum mă chinuiam să identific bloggeri din State și nu numai, specializați pe review-uri de aplicații mobile, cu trafic suficient, dispuși să mă ajute gratuit în promovarea miniDraw.
Mi se părea destul de greu să fac o cercetare online pe o piață necunoscută, să aflu care este cea mai bună metodă de identificare, selectare și abordare a bloggerilor (erau destul de puțini, cu bloguri mici și activau pe o piață nouă – cea a app review-urilor), astfel încât să obțin rezultatul dorit (downloads din reviews). Mă gândeam cu teamă la numărul de răspunsuri negative pe care le-aș fi putut primi, iar temerile se extindeau la impactul review-urilor asupra numărului de descărcări ale aplicației.
Am mers pe principiul – încercarea moarte n-are, mi-am făcut treaba așa cum am crezut eu atunci și am rămas plăcut surprinsă să văd că mulți dintre ei mi-au răspuns și au scris review-uri la câteva zile de la solicitarea mea. Nu i-am plătit. Le-am trimis materialele necesare: povestea aplicației, clipul de prezentare, câteva imagini, link către aplicația din market și un cod promo pentru testarea gratuită. Descărcări au fost, însă nu mai țin minte exact câte. Știu doar au fost publicate vreo 10-15 review-uri, iar unul dintre ele a generat aprox. 700 de descărcări ale aplicației într-o singură săptămână, pentru ca mai apoi miniDraw să ajungă featured în Apple AppStore în US și Australia.
[Cred că aplicația miniDraw a fost, este și va fi un produs foarte bun, motiv pentru care a și ajuns featured, iar la campania de promovare prin Social Media (așa stângace cum a fost) au contribuit nu doar review-urile bloggerilor, ci și sutele de tweet-uri cu desene vectoriale, generate de utilizatorii din grupul țintă (graficieni, designeri, ilustratori) cu ajutorul aplicației.]Pe-atunci credeam că bloggerii de pe această nișă m-au ajutat pentru că avusesem grijă să fac o cercetare amănunțită asupra lor și a blogurilor pe care le scriau sau pentru că le-am trimis email-uri personalizate (da, am stat și-am scris vreo 20-25 de email-uri diferite). Acum cred că, pe lângă modul de abordare și munca de cercetare, acei bloggeri au scris gratuit și pentru că erau la început (1 an) și nu aveau timpul, cunoștințele și instrumentele necesare pentru a testa suficient de multe aplicații încât să genereze conținut și venituri din blogurile lor de nișă. I-am abordat din nou în 2011. Unii nu mi-au mai răspuns, iar alții deja aveau listate prețuri per review în zona de contact. Am luat-o ca pe un semn că lucrurile evoluează pe piața de bloguri cu review-uri de aplicații mobile.
Totuși, așa lipsită de experiență cum eram, am știut că o cercetare de marketing este importantă, că necesită timp și că, atunci când rogi pe cineva să facă ceva pentru tine, trebuie să ai mare grijă la modul în care formulezi propunerea și trebuie să dovedești ți-ai făcut munca de informare (despre om și despre blog). E bine de știut că, atunci când m-am apucat să mă joc de-a campaniile pe bloguri, aveam deja câțiva ani de experiență în marketing în spate.
Această amintire a fost scoasă de la naftalină de un email primit pe adresa de contact a blogului:
Buna,
Sunt Iuliana de la socialmediastrategy.ro si am fost impresionata de articolele tale postate in categoria Social Media Marketing.
Am vazut ca ai habar si iti place sa te implici in subiecte pe teme ce vizeaza social media. Vorbeste-ne despre noutatile ce vrea sa le introduca facebook si ai ocazia sa te faci cunoscuta in fata la 20.000 de abonati,abonati la socialmediastrategy.ro.
Raspunde-ne si iti trimitem mai multe detalii pe mail. O zi frumoasa!
Eu ce să-i răspund? Să-i zic că habar n-are cum să scrie un email și că n-ar strica să pună mâna pe o carte din când în când? Sau că nu știe diferența între strategie și subiectele celor 2 articole publicate pe blogul în cauză?
Știu, sunt rea și invidioasă pe cei 20.000 de abonați. :))
P.S. Iuliana Mariana Iacob mi-a trimis mesaj și pe pagina de Facebook. Se pare că este vânzătoare la Sephora. #totinepricepemlamarketing 🙂