Fie că ni le asumăm, fie că le ascundem sub preș, eșecurile sunt parte din viața noastră. Trecând peste truisme despre importanța eșecului în ecuația succesului, vreau să vă semnalez un muzeu al eșecurilor, mai precis un loc în care sunt colecționate produsele “ratate” din industria FMCG.
“The Museum of Failed Products” se află în Ann Arbor, Michigan și este cunoscut pentru colecția sa impresionantă de produse care au fost retrase de pe piață, fie din cauza unor nereguli observate abia după expunerea lor pe raft, fie din dezinteres al publicul larg pentru ele.
Printre cele mai amuzante exemple de produse ratate se numără:
- bere cu cafeină
- Fortune Snookies – fortune cookies pentru câini
- conserve de supă care se încălzeau singure, dar care aveau prostul obicei de a exploda în fața clienților
- bomboane mentolate care au fost retrase de pe piață pentru că ambalajul lor semăna cu punguțele în care sunt distribuite droguri
O vizită la acest muzeu costă $5000, însă nu mi se pare un preț mare pentru companii, mai ales dacă punem informația în contextul potrivit: $260 miliarde este una din estimările privind pierderile înregistrate anual de către companiile din State pentru dezvoltarea de produse noi care nu reușesc să treacă testul pieții. Muzeul este patronat de GFK Custom Research North America.
Carol Sherry, ghidul acestui muzeu, crede că fiecare produs spune o poveste tristă despre designerii de produs, oamenii de marketing și cei de vânzări care au lucrat la dezvoltarea lui. Și-atunci, nu-i de mirare că Oliver Burkeman spunea despre muzeu că ar fi un memorial al viselor spulberate ale umanității. (Antidotul, 2012)
Deși știm că 9 din 10 produse noi eșuează la testul pieții, povestea acestei colecții de rateuri (începută în 1960) vine să întărească convingerea că nucleul tuturor acțiunilor de marketing (și îndeosebi a celor care vizează dezvoltarea de produs) trebuie să fie cercetarea (analiza pieței și a publicului țintă, analiza concurenței, testarea ideii și analiza istorică a datelor, etc).
E bine că în marketing online poți testa orice pentru a maximiza profitul pe investiție: de la butoane, la pagini de aterizare, anunțuri publicitare și până la campanii de test cap-coadă. Astfel, riscurile de a risipi bugetul este mult mai mic decât în marketingul tradițional.
*sursa img – The Guardian / sursă info – The Antidote: Happiness for People Who Can’t Stand Positive Thinking