Cele mai multe articole despre job-urile viitorului susțin că se va cere mai mult right-brain work decât left-brain work, mai precis munca creativă va domina în piață. Sunt voci care spun că cele două (right-brain și left-brain work) nu se pot disocia în procesul creativității. Acum, eu mă întreb cum vor arăta interviurile de angajare și care vor fi indicatorii de care se va ține cont în selecția candidaților.
Din ce am citit, tind să cred că majoritatea job-urilor vor cere empatie, creativitate, pasiune și motivație intrinsecă din partea angajaților. Iar când spun viitor, mă gândesc la următorii 5 ani. Semne de schimbare au apărut deja.
Testele de EQ
În timp ce mă întrebam cum vor face față oamenii de HR unei astfel de schimbări, mi-am dat seama că aproape toate elementele de mai sus ar putea intra sub EQ (Inteligența Emoțională – Daniel Goleman), care ar putea lua locul testelor de IQ.
Dar acum 2-3 ani am dat câteva teste de inteligență emoțională. Un test presupunea să trimit un chestionar cu 5 întrebări despre mine către 3 prieteni care mă cunosc bine, dar care să nu se cunoască sau măcar să nu se consulte între ei pentru completarea lui.
Mă gândesc că poate că aceste teste EQ ar putea fi de ajutor, însă nu îmi par suficiente (ar fi naiv să plecăm de la premisa că toată lumea va fi mai curioasă să afle adevăratul rezultat despre sine, în loc să încerce să trișeze, mai ales atunci când miza este job-ul dorit).
Și-atunci, nu cumva se conturează nevoia de a completa testele uzuale din procesul de recrutare cu alte metode de testare (psihologice, științifice), în care sinceritatea să fie cumva garantată?
Un posibil raspuns: tehnica fMRI
Deși am citit studiul de neuromarketing Buyology (Martin Lindstrom), în care tehnica fMRI este folosită pentru a testa îndeosebi reacțiile oamenilor la produse, sincer n-am făcut conexiunea că aceeași tehnică sau altele similare ar putea fi folosite nu numai pentru a dezvolta produse cu adevărat pe placul consumatorilor, ci și în procesul de recrutare. M-am gândit atunci că tehnica fMRI este încă prea departe de noi, dar se pare că m-am înșelat. 🙂
Acum câteva săptămâni, TBWA Istanbul a publicat clipul de prezentare al AdLove Project – un test de recrutare experimental, dezvoltat în parteneriat cu o firmă de neurotechnology din Turcia, cu scopul de a determina dragostea pentru publicitate a celor 503 candidați. În urma evaluării pasiunii candidaților pentru publicitate la nivel cerebral, TBWA a reușit să selecționeze 5 oameni pentru un internship de 3 luni. Mie îmi pare un proiect fain de HR și PR.
Acum, ești sigur că vrei să scrii pasionat în CV?