Mă bucură creșterea numărului de aplicații mobile românești. Îmi dă senzația că viitorul mobile este în sfârșit aici. Dar cred că m-aș bucura și mai mult să văd că dezvoltatorii mobile citesc puțin și despre marketingul aplicațiilor mobile, de preferat înainte să le publice în AppStore sau Google Play.
Îndrăznesc să spun că cei mai mulți nu citesc pentru că fac câteva greșeli elementare. Și nu pentru că zic eu, ci pentru că există sute de articole în care acestea sunt listate drept greșeli uzuale. Îmi dau seama că nu prea găsim timp să mai și citim, mai ales când clientul ne presează să publicăm mai repede aplicația, însă tot el va veni să ne întrebe de ce are atât de puțini utilizatori. Zic asta și pentru că în ultimii ani tot am învățat, eșuat și câștigat în dansul cu utilizatorul mobile.
3 greseli ce duc la dezinstalarea aplicațiilor mobile
Obligi utilizatorul să-și facă cont sau să-ți dea acces la conturile sociale
Sau, mai rău, încerci nu numai să-l obligi să-și facă cont, dar și să-ți dea informații personale cât pentru un mini studiu demografic (prin formularul de înscriere). Cei mai mulți utilizatori mobili sunt foarte stricți în ceea ce privește colectarea datelor personale, iar impunerea unui cont pentru răsfoirea aplicației nu numai că îi va face să ți-o dezinstaleze, ci îi va determina pe unii dintre să lase comentarii negative în AppStore sau Google Play.
Un exemplu de așa nu este aplicația Out 4 Food. Nu mi se pare relevant un formular ce colectează date demografice. Flurry Analytics oferă suficiente date pentru a vedea care este audiența aplicației. În cazul punctual Out 4 Food, cred că este absolut inutil formularul, mai ales că aplicația este dublată de un card de fidelitate (cod numeric unic).
Poate ar fi mai simplu să lași utilizatorul să răsfoiască aplicația. Ar fi mai ușor să-l convingi să introducă codul cardului pentru identificare la a doua deschidere a aplicației. Sigur, problema este că acel card de fidelitate se dă anonim. Este singurul card anonim din portofel. Nu cumva ar fi mai simplu să rogi utilizatorul să-ți dea datele pentru a obține cardul de fidelitate, din moment ce deja este obișnuit să facă asta?
Notificări cu sunet personalizat în fiecare zi
Curiozitatea m-a împins să instalez miniPrix app, o aplicație mobilă despre care am citit pe majoritatea blogurilor de modă din România. Dar ce folos să investești bine în Social Media, dacă produsul tău este nesuferit?
În primele 2 săptămâni am primit 1 notificare / săptămână pentru produse noi. Prima oară m-am și speriat când telefonul a scos un sunet dubios pentru acea notificare. Mi-am propus să rezist eroic eforturilor de marketing ale aplicației încă puțin. Dar, în ultima săptămână, am primit notificările cu sunet personalizat în fiecare zi, iar asta m-a determinat s-o dezinstalez.
Ok, nu mă înțelegeți greșit – implementarea notificărilor reprezintă una dintre puținele strategii viabile pentru creșterea ratei de retenție, însă cu foarte mare grijă la frecvență și, dacă se poate, fără sunet pentru notificări (e stresant).
Dacă aplicația are un cod de tracking pentru mobile analytics, cred că este simplu de corelat creșterea numărului de notificări cu creșterea numărului de dezinstalări. Dacă există o strategie de creștere progresivă a numărului de notificări de la data instalării, atunci se poate vedea tot în analytics că nu funcționează.
Funcționalitate dezvoltată parțial
Poate nimic nu-i mai frustrant pentru utilizatorul unei aplicații mobile utilitare decât dezvoltarea parțială a funcționalității ei. Știu, dezvoltarea unei aplicații mobile bune este destul de costisitoare. Utilizatorului mobile nu-i pasă. El vrea motive pentru a păstra aplicația ta în cele maxim 20 de aplicații mobile pe care le are instalate pe smartphone.
Exemplul “așa nu” este Marionnaud. Sunt clientă fidelă a magazinului. La ultimele cumpărături, vânzătoarea mi-a spus că primesc 5% discount pentru instalarea aplicației de card Marionnaud. Apreciez motivarea inițială a clientului pentru instalarea aplicației, însă sunt dezamăgită să constat că singurul lucru pe care aceasta îl face este oferirea unui cod de bare ce ține loc de card. Nu îmi oferă și acces la numărul de puncte de pe card. Eh, mie asta îmi pare o funcționalitate parțială. Nu mai car încă un card în geantă, însă nici n-am acces la toate informațiile stocate pe card.
Clientul fidel din mine s-a răzvrătit, deși anul trecut am văzut pe pielea mea cât de multă bătaie de cap pot să dea bazele de date în dezvoltarea unei aplicații mobile, de la sincronizări defectuoase, la lipsa de informații coerente sau complete în baza de date. Din păcate, utilizatorului aplicației mobile nu îi pasă. Și cred că aplicația Marionnaud mai are o hibă, însă o să verific cu proximă ocazie – s-ar putea să mă lase să iau acel discount la fiecare instalare. De testat.
Sunt lucruri simple și ar fi păcat să nu evităm cele mai frecvente greșeli în dezvoltarea și marketarea aplicațiilor mobile, îndeosebi a celor utilitare, care au și potențialul cel mai mare de retenție. Poate și clienții ar trebui să întrebe agenția dacă oferă și servicii de marketing pentru aplicația mobilă propusă. Nu-i ușor și nici ieftin să dezvolți o aplicație mobilă; tocmai de aceea este bine să se investească mai mult în produs (design și funcționalități), dar și în acțiuni de marketing, de preferat încă din faza de dezvoltare.