Câteva idei interesante cu care am plecat de la WIAD 2014, singurul eveniment din România dedicat Arhitecturii Informației, desfășurat simultan în 25 de orașe, organizat în București de agenția Grapefruit.
Voi trece în revistă câteva idei dintr-un top personal de 3 prezentări de la WIAD 2014:
- procesul de redesign al declarației 200 (ANAF), formular realizat de agenția Grapefruit special pentru eveniment
- câteva idei din prezentarea lui Adrian Iacomi
- idei despre optimizarea plăților online (unul dintre cei mai importanți pași din procesul de checkout), realizată de eMag și PayU
Procesul de redesign al declarației 200
Agenția Grapefruit a prezentat un studiu de caz interesant, special conceput pentru eveniment, menit să facă viața mai ușoară celor ce trebuie să completeze declarația 200 la ANAF.
Mai precis, aceștia au creat un nou formular, mult mai user-friendly, pentru această declarație fiscală (modelul curent vs. modelul Grapefruit). Mi-a plăcut că au explicat întregul proces de redesign al formularului, pe care vi-l expun parțial mai jos:
- realizare brief
- creație 2 user personas diferite d.p.d.v. demografic: f/m, rural/urban, vârste diferite
- construcție user journey
- Design 1 – abia după ce au bifat toate cele 3 tipuri de acțiuni de mai sus, s-a început designul efectiv, mai precis s-a definit stilul vizual (plat), fontul și tooltips.
- Design 2 – pentru a oferi o experiență și mai plăcută utilizatorilor, designerii au realizat și o validare vizuală a progresului realizat de cei care completează declarația 200 (progress bar) și au completat fiecare câmp cu exemple de informații solicitate de la utilizatori.
- Copy – Declarația 200 ca la mama acasă
Optimizarea procesului de plată online la eMag
Lucia Ciucă (eMag) și Cornel Baloleanu (PayU) au prezentat câteva bune practici referitoare la unul dintre cele mai arzătoare subiecte în ecommerce – plățile online.
Prezentarea lor s-a încadrat mai degrabă la usability, UX și CRO decât la AI, dar trecând peste asta, au reușit să prezinte un studiu de caz interesant, din care am desprins câteva idei care mi s-au părut bune, chiar dacă nu s-a insistat asupra lor:
- Personalizarea paginii de plată online cu cardul (folosind logo și elemente de design ale magazinului) duce la o mai bună rată de conversie și implicit la o mai bună experiență a utilizatorului.
- Formularul de colectare al datelor de card ar putea să afișeze nu numai instrucțiuni clare în format text despre ce cifre trebuie să introducă clientul, ci și să facă un instructaj vizual prin afișarea unei imagini mai mari a cardului, cu săgeți clare către informația dorită (KISS).
- O singură metodă de plată cu cardul este suficientă (înainte de PayU, eMag avea 4 opțiuni de plată cu cardul).
- Metode de plată alternative: ramburs, credit și în curând plata prin e-Transfer / Internet Banking la eMag . Se vor introduce opțiune de plată prin Internet Banking cu top 3 bănci integrate: ING Bank, BT și BCR, cel puțin pentru început.
- PayU oferă și suport pentru plățile mobile – important, dacă ținem cont că 20% din traficul eMag vine din mediul mobil și crește cu 1% pe lună (7-8% din plățile online realizate pe eMag în lunile octombrie și noiembrie 2013 au fost realizate de pe mobil ).
- Rezultatele optimizării plății cu cardul a dus și la câteva rezultate notabile: într-o comparație S2 2013 vs. S2 2012, vânzările eMag au crescut cu 41%, iar plățile cu cardul cu 71%, însă la nivel anual plățile cu cardul se situează în jur de 20% în 2013. Tot în termeni de rezultate, eMag a înregistrat o scădere de 10% a telefoanelor primite la relații cu clienții.
cum va arata interfata de plata de la emag in curand, optiunea de plata direct prin conturile de internet banking pic.twitter.com/BbFRUwfpQo
— Alex Ciucă (@hoinaru) February 15, 2014
3 avantaje PayU oferite comercianților
- Un singur punct de reconciliere pentru puncte de încasare diferite
- O singură interfață de administrare client side
- Comunicare integrată către utilizatorul final
Idei despre Arhitectura Informației
Adrian Iacomi- (No AI vs. Good AI)
Orice dezvoltare sau redesign de AI începe cu Usability Testing. Testele se realizează controlat sau la liber, în funcție de scopul analizei. Adrian Iacomi a realizat un studiu de caz AI pentru câteva magazine IT&C românești, luând în calcul următoarele repere de analiză:
- ușurința în identificarea mărcii – identitatea magazinului
- căutare în meniul de navigare – organizarea meniului (testări: card sorting, eye tracking, timp de descoperire a informației solicitate)
- căutare prin căsuța de search (autosuggest)
- rezultatele obținute la căutări
- funcția de comparare produse
- afișarea produs – importanța percepută a elementelor în pagina de produs
- organizarea în pagină – timp de găsire elemente în pagină, layout testing, urmărirea obiectivelor
- recomandări relevante înainte și după finalizarea comenzii
- feedback coș cumpărături
- contact
Exemple bune de AI
(sunt exemple bune numai pentru elementele menționate mai jos, fiecare dintre site-uri având și multe lucruri de îmbunătățit pe partea de AI)
- exemplu de organizare pagină de categorii produse – eMag
- exemplu de recomandări relevante – evomag
- exemplu de recomandare produse – Flanco
- exemplu de feedback clar pentru client – Mediagalaxy
- exemplu de layout clar: eMag și evomag
Costul AI – Avantajele AI : reduceri costuri ulterioare și verificarea presupunerilor de design.