Discuțiile de la Social Media Summit Bucureşti 2014 s-au purtat în jurul a 2 subiecte: documentare și specializare în blogging și rezultatele acțiunilor de marketing pe Facebook. Am ascultat prezentările lui Vali Petcu (zoso.ro), Mugur Pătrașcu (iLeo Interactive), Cătălin Dobre (McCann), Alex Negrea (Spada) și Cristi Manafu, din care am extras mai jos câteva idei principale, alături de opiniile mele.
Despre Blogging
Mi-aș dori foarte mult să citesc mai multe bloguri care să urmeze sfatul lui Vali Petcu: Să vorbim mai puțin și să ne documentăm mai mult.
Aș adăuga și “să nu scriem zarzavaturi”. Monitorizez activitatea a câteva bloguri feminine și cred că foarte puține reușesc performanța de a oferi și ceva util publicului: o opinie, o măslină. Înțeleg că unul dintre principiile blogging-ului este să produci emoții cititorului, însă poate n-ar trebui să neglijăm componenta utilitate.
Despre Facebook
- Cătălin Dobre a pus accent pe creativitate în social media.
- Cristi Manafu a vorbit despre importanța construirii unei relații cu fanii. El ne-a recomandat să ne purtăm pe pagina de Facebook la fel ca în relația cu partenerul de viață (să oferim: respect, spațiu, surpriză, să comunicăm, nu doar să vorbim, să ascultăm activ, să alegem timpului optim pentru comunicare, să nu încercăm să-l schimbăm, să ne aratăm aprecierea și să mulțumim).
- Mugur Pătrașcu: social media nu înseamnă numai Facebook, doar 20% din agenții știu să facă campanii pe Facebook (restul doar încearcă), a recapitulat bazele formării unei comunități, punând accentul pe înțelegere și devotament.
- Alex Negrea a oferit câteva exemple și lucruri practice pentru publicul tânăr: introducerea codului de remarketing Facebook, un exemplu concret despre cum a realizat o campanie de marketing pentru a genera înscrieri la training (dezvoltare eBooks + Facebook Ads + dezvoltare conținut pe Marketing20.ro și construirea unei comunități pe Facebook) și a menționat că este necesară o resetare a așteptărilor – produsul bun vinde, nu mediul de comunicare. Prezentarea s-a concentrat pe metode de a obține conversii pe Facebook.
O idee bună din prezentarea lui Cătălin Dobre
Conceptul creativ este numai un punct de plecare în realizarea unei campanii de succes. Odată ce conceptul a fost distribuit într-un mediu de comunicare, urmărirea comportamentului publicului țintă este esențială pentru a genera tracțiune pentru campanie (ex: campania Ghiță Ciobanul). Mi-ar fi plăcut să văd și alte exemple de campanii, în afară de cele pentru ROM și Ghiță Ciobanul.
Un gând despre conversiile din Facebook
Din experiența mea, Facebook aduce rezultate pentru anumite branduri, însă nu pentru toate.
Dacă mă uit rapid la rata de conversie de pe Facebook a unui magazin online (0,30 %) și la bugetul investit în acest canal de comunicare, îmi dă o lacrimă. Estimez un cost de achizitie client cel puțin triplu față de toate celelalte canale de conversie pentru acest magazin: Bloguri, Email, SEO, PPC. Încerc să-mi revin și mă uit la conversiile asistate, însă nici aici nu-mi pare că se justifică bugetul alocat pentru Facebook.
Totuși, Facebook poate să aducă câteva plusuri: îți oferă mai multe informații despre clienți (dacă investești în cercetări de marketing cu ajutorul platformei pentru identificarea fanilor care îți sunt clienți), FB poate fi primul contact al utilizatorului cu brandul. În plus, trebuie luat în calcul și posibilul aport Facebook în conversiile înregistrate pe traficul direct și traficul organic din cuvinte cheie de brand (nu poți afla motivul real al clienților de a alege magazinul – poate au aflat de pe unul din celelalte canale de conversie online, de la un prieten, din offline sau de pe Facebook). Este destul de scump, dar are și câteva beneficii.
Leave a Reply