Una din tendințele în SEO mi se pare mutarea centrului de atenție de la optimizare prin conținut și link building la optimizare prin îmbunătățiri tehnice și User Experience Design. Nu înseamnă că se renunță la activitățile SEO de bază, ci doar că este timpul să evoluăm către activități de optimizare mai complexe, mai departe de “conținutul-rege” și link building.
În ultima vreme am văzut tot mai multe semne, parțial susținute de direcțiile de dezvoltare Google și de câteva teste, că atenția oamenilor de SEO ar trebui să migreze către UXD. Recent am dat și peste acest articol și m-am gândit că ar fi util să trec în revistă câteva cărți, cursuri, ghiduri și resurse online utile despre User Experience Design.
Am început să învăț mai multe despre îmbunătățirea experienței utilizatorilor acum un an și ceva, când încercam să aflu cum aș putea aplica ce citesc despre Behavioral Economics în activitățile de Marketing și SEO de zi cu zi.
Înainte de toate, este bine de știut că UX Design este un mix între: Design, Usability, Psihologie (factori umani), Cercetare (analiza interacțiunilor om-computer și om-produs) și Copywriting. Partea interesantă este că UXD își are rădăcinile în Behavioral Economics. Scopul UXD este optimizarea productivității și îmbunătățirea interacțiunilor om – produs, fie că vorbim de unul fizic (ex. un scaun) sau unul digital (site).
De unde învățăm User Experience Design
Cărți de Behavioral Economics și Markeing
- Thinking, Fast and Slow – Daniel Kahneman,
- Drive & To Sell is Human – Daniel H. Pink,
- Predictably Irrational & The Upside of Irrationality – Dan Ariely,
- Buyology – Martin Lindstrom,
- Why we Buy & What Women Want – Paco Underhill,
- Freakonomics – ,
- Hooked – How to Build Habit Forming Products – Nir Eyal.
Pe mine m-au ajutat să înțeleg mai bine modele de gândire și întregul proces decizional al clientului online, respectiv fundamentul pe care se pot pune cunoștințele de optimizare a experiențelor online.
Cursuri și ghiduri de User Experience Design
- Am găsit un curs foarte bun de Design Thinking pe Iversity, care mi-a pus în ordine noțiunile elementare de Design.
- Ghidurile și cursurile de pe Interaction-Design.org
- The Hippper Element este una din cele mai bune resurse online de care vă puteți folosi pentru a învăța lucruri pe care le puteți testa rapid. Recomand să începeți cu cele 31 de lecții scurte oferite în Daily UX Crash Course.
- Un curs pe email de Product Psychology, realizat la inițiativa Nir Eyal, autorul Hooked.
- Un ghid de Usability bun este Guidelines.Usability.gov. InformationDesign.org
*Vă recomand să încercați să citiți și câteva studii și rapoarte de UXD pentru eCommerce realizate de Nielsen Norman Group (acestea sunt singurele resurse disponibile contra cost în afară de cărți).
Bloguri și alte resurse online despre UXD
IXD (Interactions Design) Checklist IXDA.org
Bloguri: UXBooth, KISSmetrics, Usabilla, Unbounce, UXPin, Commadot.com, UX Mag, Smashing Magazine, Articolele NNGroup
Câteva interviuri interesante cu Specialiști în UXD am găsit și pe Medium
Mi-am propus să citesc anul acesta și câteva Cărți UX Design:
- Smashing UX Design,
- Simple and Usable,
- 100 Things Every Designer Needs to Know About People
- The UX Book: Process and Guidelines for ensuring a Quality User Experience,
- Designing for interaction: Creating innovative applications and devices,
- Sketching the user experience: Getting the design right and the right design,
- Designing interactions,
- Don’t Make Me Think! A Common Sense Approach to Web Usability.
- Cărțile recomandate de NN Group
Am ales să încep lecturile despre UXD cu o teză de doctorat: Beyond Usability – Measuring Aspects of User Experience – Philippe Zimmermann.
N.B. Important de menționat este și fundamentul pe care se pun aceste informații. De exemplu, n-am spus nimic despre cunoștințele minime de optimizare tehnică necesare pentru a pune în aplicare mare parte din practicile de UXD sau despre cele de Copywriting, iar asta pentru că aș lungi articolul și mai mult.
Testarea
Pe lângă cărți, ghiduri și cursuri, mi s-a părut important să testez (atât cât mi-au permis proiectele), bineînțeles în paralel cu derularea activităților SEO obișnuite. Cel mai interesant de testat mi s-a părut în zona de eCommerce, unde se pot vedea rezultate mai clar și mai rapid: creșterea conversiilor, bineînțeles în condițiile unui trafic suficient de mare încât să permită rularea unor experimente valide.
UX Design este un Tango
Acum câteva zile, am dat peste un citat fain despre Tango (via tangomeet.com), care poate fi și o definiție destul de bună pentru UX Design: “In tango the leader does not simply lead and the follower doesn’t simply follow. We are there to co-create our dance. And most of all, we are there to enjoy, while pleasantly surprising each other.”
Mi s-a părut că citatul îmi pune în ordine câteva concluzii, la care am ajuns după un an și ceva de învățare și testare:
UX Design se bazează pe feedback loops = un flux de feedback permanent între utilizatori și oamenii de UXD, constituit din analize ale acțiunilor și interacțiunilor utilizatorilor, nu pe declarațiile acestora.
Designul de interacțiuni și Managementul Emoțiilor joacă un rol vital în UX Design. Mie mi se pare un proces deseori anevoios pentru că în mod constant apar noi scenarii și provocări legate de aplicarea lor d.p.d.v. tehnic în site, la care se adaugă doleanțele clientului și alte constrângeri. Cred că un mix de abilități: empatie, cercetare-analiză-sinteză, anticipare și evaluare este necesar în construcția scenariilor, identificarea problemelor și dezvoltarea soluțiilor.
Am observat că cele mai multe situații dificile apar odată cu nevoia de compromisuri în estetică în favoarea funcționalității. Deși sunt atrasă de partea estetică, am avut proiecte în care am pledat în defavoarea ei pentru a obține funcționalitățile necesare. Ambele sunt importante pentru experiența utilizatorului pe site.
UX Design este ciclic (la fel ca SEO). Experiența optimă a utilizatorului nu poate fi atinsă pe deplin niciodată, în condițiile în care privim un site ca pe un organism viu, cu o bază de utilizatori aflată într-o permanentă schimbare. Ca urmare, activitățile de optimizare a experienței utilizatorilor pe site ar trebui să se desfășoare constant pentru că reacții și așteptări noi apar tot timpul, în condițiile unui aport constant de trafic nou.
_______________
UXD îmi pare destul de greu de vândut ca serviciu pentru că bugetele de cercetare și testare nu se obțin ușor, iar timpul alocat pentru dezvoltarea site-urilor este mai mereu insuficient. Totuși, din ce-am testat până acum în zona eCommerce, beneficiile sunt destul de clare – creșterea vânzărilor.