Răspunsul scurt: devenind arhitectul fericirii lor și oferindu-le o experiență plăcută de fiecare dată când interacționează cu brandul tău. Iar pentru a putea face asta, mai mereu ai nevoie de o bună arhitectură informațională în site și/sau în aplicația ta mobilă, care să fie în concordanță cu modul lor de interacțiune cu brandul tău pe canalele media.
Fericirea utilizatorilor și clienților online este tema WIAD (World Information Architecture Day) din acest an, singurul eveniment local dedicat specialiștilor în Arhitectura Informației. Pentru că mi-a plăcut mult ediția de anul trecut, vă voi povesti pe blog câteva lucruri faine și despre WIAD 2015, alături de niște notițe personale despre Arhitectura Informației.
Arhitectura Informației – ce este și la ce te ajută
“Arhitectura Informațională este o etapă obligatorie în construcția oricărui proiect digital de succes. Scopul acesteia este să ofere utilizatorului o serie de experiențe și interacțiuni relevante cu produsul digital. În urma procesului de AI, utilizatorul poate realiza cu ușurință acțiunile dorite, care se traduc în atingerea unor obiective de business pentru client.”
Sună atât de simplu și frumos, încât poți să crezi că arhitectura informației este floare la ureche. Doar că în practică lucrurile de complică destul de mult.
Cine se ocupă de Arhitectura Informației
Dacă mergem pe radiografia proceselor AI, respectiv schemele de organizare – structurare a informației, sistemele de etichetare și framing a informației pentru utilizatori, precum și sistemele de navigație – căutare a informației, vom vedea că toate acestea se află și pe lista activităților de optimizare web (SEO), optimizarea ratei de conversie (CRO) și user experience design (UXD).
Iar firul se poate despica și mai mult, ținând cont că toate aceste discipline presupun cunoștinte de marketing, psihologie, design, programare și dezvoltare de conținut.
Ce presupune Arhitectura Informației
Deși în teorie AI se rezumă la acțiunile de mai sus, în practică apar o serie de alte procese, pe care le consider indispensabile pentru realizarea unui produs digital bun la nivel global și implicit la nivel de arhitectură informațională:
- Cercetare și Analiză preliminară de produs, piață și concurență
- Analiza audienței, identificarea și descrierea în detaliu a User/Buyer Personas: Cine sunt, Ce vrei să știe/ să facă / să simtă și De Ce, precum și modul în care îți dorești ca ei să interacționeze cu produsul digital.
- Identificarea problemelor esențiale ale produsului digital în 3 zone: Abilități, Motivații și Declanșatori.
- Analiza nucleului produsului digital (de ce vin pe site/în aplicația mobilă), precum și a Căilor de acces către produs – toate sursele de trafic online și offline și în interiorul produsului – căile de conversie, microconversie și post-conversie.
- Schița Hărții Experiențelor Utilizatorilor / Buyer Personas cu produsul digital, în care luăm în calcul harta navigației și conținutului în site, precum și harta interacțiunilor, ce cuprinde la rândul ei metodele de gestionare a emoțiilor și declanșatorii emoționali.
- Creație Scenarii de testare și stabilirea metodelor de cercetare calitative și cantitative
- Propuneri pentru StyleGuide
- Wireframes, Prototipuri și GUI (necesare testării)
- Suport design și programare pentru implementarea testelor
- Testare – Implementare – Reiterare
Iar acesta este doar un sumar al proceselor ce stau și la baza realizării unei Arhitecturi Informaționale bune, care să ducă la îndeplinirea obiectivelor de business și la oferirea unor experiențe plăcute utilizatorilor care interacționează cu produsele digitale.
World Information Architecture Day 2015
Vă spuneam că se apropie Ziua Internațională a Arhitecturii Informației, singurul eveniment local dedicat specialiștilor în AI, organizat în acest an de agențiile R/GA Bucharest și Make Sense. La nivel internațional, WIAD este o inițiativă a Information Architecture Institute (SUA) și se desfășoară simultan în 38 de orașe din 24 de state de pe glob.
Evenimentul se află la a 4-a ediție în România, iar în acest an se va desfășura pe 21 februarie 2015, la Copper’s Pub București.
Am participat pentru prima oară anul trecut și am rămas plăcut impresionată de calitatea prezentărilor. Iar asta pentru că la WIAD accentul se pune pe informații tehnice, prezentate în cadrul unor studii de caz relevante pentru dezvoltarea și optimizarea site-urilor și aplicațiilor mobile.
Partea faină a WIAD-ului este că mare parte din tacticile prezentate pot fi aplicate în orice tip de business, indiferent de dimensiunea lui, iar discuțiile se poartă mai puțin în zona teoretică și mai mult în sfera practică.
”Architecting happiness”
Este tema ediției din acest an și se referă la modul în care o arhitectură informațională bine realizată poate duce la creșterea gradului de fericire al utilizatorului online, ca urmare a interacțiunii cu produsele digitale.
WIAD 2015 va aborda atât subiecte legate de îmbunătățirea experienței utilizatorului, cât și de oferirea unui conținut relevant și atractiv pe canalele online. Exemplele oferite în cadrul WIAD România 2015 vor arăta cum brandurile pot să facă utilizatorii online fericiți, câștigându-le încrederea, astfel încât aceștia să fie dispuși să investească în produse și servicii digitale.
Specialiștii invitați la WIAD 2015
- Ilia Uvarov (Creative Director, R/GA London),
- Mark Lloyd-Ruck (Experience Design Director, R/GA London),
- Adrian Iacomi (Project Manager & UX Specialist, Cactus Ideas),
- Alecsandru Grigoriu (Design Lead, Grapefruit), Ciprian Boiciuc (UX Designer, Grapefruit),
- Raluca Băilescu (Managing Partner, MakeSense).
Ediția de anul acesta va atrage aproximativ 150 de participanți, specialiști în project și product management, marketing digital, creație conținut, designeri și copywriteri.
Cum poți obține o invitație la WIAD 2015
WIAD este un eveniment cu circuit închis, iar numărul de locuri este limitat. Totuși, dacă vrei să participi, te rog să-mi trimiți un email pe adresa de contact cu numele tău, compania pentru care lucrezi și specializarea ta, precum și motivația de participare. Voi alege câștigătorul invitației în funcție de specializare și motivație.
Aștept cu drag email-ul tău până Joi, 12 februarie, ora 21.00.
L.E. Invitatia a fost data.
Leave a Reply