Am ajuns la 1.000 de followeri pe Instagram și o medie de aprox. 150 likes/poză. Și, dacă tot mi se pare cea mai dificilă rețea de socializare în privința dezvoltării unei comunități, mi-am zis că poate ajută să zic câte ceva despre experiența mea, mai ales că Instagram este canalul Social Media cu cel mai mare avânt din România în 2015.
Mi-am propus să cresc o comunitate pe Instagram din curiozitate și din nevoia de educație vizuală, apoi a devenit un soi de hobby.
Validarea oferită de comunitate m-a ajutat o vreme să continui, mai precis până când mi-am dat seama că este vorba despre distribuție, unde hashtag-urile contează cam la fel de mult ca timpul petrecut pe rețea relaționând :D, și nu despre calitatea pozelor, așa cum credeam inițial. Bine, asta nu înseamnă că un conțint de calitate nu contează, doar că este cumva umbrit de restul factorilor.
O poză din Goreme, Cappadocia a primit cele mai multe inimioare – 326 Likes. Surprinzător, nu-i o poză din suita zbor cu balonul în Cappadocia, imagini care au primit în medie peste 200 Likes, ci cu o peșteră-hotel. Poate a ajutat și textul din descriere, poate nu. Acum, după ce-am epuizat pozele cu baloane, media este pe la 150 Likes per poză.
Am pornit contul de Instagram de la zero acum 2 ani, fără să mă ajut de blog sau de Facebook; chiar dacă am distribuit conținutul și pe Facebook și am embed de feed pe blog, în timp am văzut că de pe blog și Facebook nu au venit mai mult de 10 followeri.
În cât timp crești un cont de Instagram? Love Rate, nu Followeri
Pentru cei care vor să-și crească contul de instagram, oameni și branduri, cred că este util de menționat timpul de lucru. Am “muncit” în medie 2 h/ zi timp de 1 an și ceva pentru a aduna comunitate, aș zice mică, dacă m-aș compara cu alții. Dar nu stau să fac comparații cu nimeni, mai ales că n-am organizat evenimente, concursuri sau tabere foto și nici nu mă semnez fotograf. Dacă în spatele contului de Instagram ar fi existat și un blog de conținut similar sau evenimente organizate cu instagrameri, așa cum poate să facă un brand, probabil că rata de creștere a followerilor ar fi puțin mai mare, dar nu cu foarte mult. Din ce-am văzut, love rate-ul este destul de mic pentru cei care au folosit aceste tactici, iar numărul de likes per poză undeva pe la 50-80.
Numărul de followeri pe Instagram mi se pare irelevant de la un punct încolo, mai ales că Instagram a introdus Turn On Post Notifications, pe modelul Facebook, acest lucru ducând la o diminuare a expunerii conținutului unui cont în feed-ul followerilor lui (nimeni nu stă să activeze notificările). Astfel, sunt conturi cu 3-4000 de followeri care au 30-50 de likes per poză. Așadar, un brand care ar vrea să se promoveze într-un astfel de cont nu primește cine știe ce expunere. Am câștigat ceva din experiența asta? Da! Am învățat câte ceva despre fotografie și prelucrare foto mobile, am realizat cât de importantă este observația în fotografie, am descoperit sute de conturi cu fotografii excepționale și am învățat cam cât de greu se crește o comunitate într-un spațiu invadat de oameni aflați într-o căutare constantă de nou, senzațional și prelucrări foto extreme. Partea bună este că am descoperit și niște oameni minunați, cărora aș vrea să le mulțumesc pentru susținerea constantă: Emanuel (YesMyFriend), Cristina (VisualCri), Flori (Floarea_Soarelui). În timp s-au adăugat mai mulți, însă ei sunt primii care m-au ajutat să înțeleg ce-i cu Instagram-ul. Și Dragoș Asaftei m-a ajutat, mai ales în zona de prelucrare foto mobile.
Community First…maybe not
Ca în orice rețea socială, au fost și dezamăgiri:
– furtul de poze. Mi s-a întâmplat, am raportat contul la Instagram completând un chestionar de 3-4 ori de pe mobile, n-am primit răspuns, dar au șters poza furată de la mine din acel cont după aprox. o săptămână. Mie mi s-ar fi părut ok să șteargă contul, ținând cont că este unul creat numai din poze furate, dar deh, e bine și așa.
– lipsa de susținere a multor instagrameri români. Probabil n-ar fi existat această mică dezamăgire, dacă Instagram ar funcționa pe alt principiu decât cel al reciprocității. Bine, lipsa de reciprocitate se extinde și peste granițe, dar parcă la comunitățile de australieni, nordici și turci am văzut mai multă interacțiune și susținere reciprocă decât la noi.
CommunityFirst este hashtag-ul – crez al Instagram-ului. Păcat că este valabil doar până la un punct.
De ce să crești o comunitate pe Instagram
Instagram este locul în care poți să descoperi oameni, locuri, culturi și obiceiuri din lumea întreagă, iar conținutul vizual oferă mai multă deschidere către o lume de informații prin eliminarea barierelor lingvistice.
Pentru branduri, Instagram este locul în care poți construi o comunitate și promova cultura brandului tău, iar mai nou poți face și publicitate; am mai spus despre beneficiile Instagramului pentru branduri aici: 1, 2.
Tu ai cont de Instagram? Cât de des îl folosești?
Actualizare: 1.500+ followeri și o poză din Olanda cu peste 400 likes :D.