Link Building pe .ro
Adevărul meu despre Link Building este că nu prea îl practic pe .ro.
Cel puțin nu în sensul convențional și nici în maniera folosită intens pe .ro, respectiv cumpărare link-uri.
Din când în când, fac mici campanii de comunicare pe câteva bloguri, care au și această componentă de atragere a unor link-uri de calitate către site. Dar obiectivul principal al campaniilor este mereu atragerea de trafic și vânzări/conversii, nu cel de link building.
Diferențe între .ro și .com/.fr
Din păcate, cele mai multe site-uri .ro stau atât de slab la capitolul SEO, încât optimizarea tehnică și a conținutului din site le poziționează ușor și atrage traficul organic relevant și necesar pentru conversii.
Iar devansarea concurenților se face de multe ori ușor, mai ales când nici măcar un site concurent nu se ocupă de optimizare, așa că nu prea există o nevoie stringentă de Link Building, cel puțin nu pentru cele mai multe tipuri de site-uri. Este doar o observație, nu o regulă.
Oricum, înainte de a investi în partea de link building, este bine să ai grijă de optimizarea onSite.
Pentru site-urile .com și .fr, lucrurile stau diferit: Link Building-ul și traficul din Social Media fac diferența.
Campaniile de promovare pe Bloguri cu Link Building inclus
În ultimii 2 ani, întâlnesc tot mai multe site-uri .ro penalizate de Google, de obicei pentru că au cumpărat, cu sau fără știrea lor, link-uri spam.
Consecința unei Penalizări: Scăderea dramatică a traficului organic din Google Search.
În caz de penalizare Google, site-ul clientului va avea de suferit nu doar prin pierderea traficului organic, ci și prin timpul necesar recuperării lui, aproximativ 1 an, activitate ce atrage după sine costuri destul de mari.
Mai mereu găsesc că unele link-uri low-quality vin din articole sponsorizate bloguri. Nu sunt preponderente, dar sunt. Iar acest low-quality vine dintr-o Autoritate scăzută a site-ului d.p.d.v. Google, și nu din conținut.
Iar pentru că am văzut o mențiune legată de link-uri și cuvinte cheie într-un Model de Brief pentru bloggeri realizat de Cristi, poate este o idee bună să ajut cu câteva elemente de care ar fi bine să ținem cont, atunci când realizăm campanii pe bloguri ce includ link către site-ul clientului.
Un Ghid pentru Campanii pe Bloguri fără Penalizări Google
1. Selecția Blogurilor și în funcție de Autoritatea Domeniului
De aici ar trebui să plece orice campanie pe bloguri cu link inclus către site-ul clientului.
Altfel, există oricând, aleatoriu într-adevăr, risc de penalizări Google.
Campaniile pe bloguri sunt benefice, dar beneficiul pe termen scurt sau lung este dat mereu de blogurile incluse în campanie.
Dacă sunt bloguri mici, noi, fără autoritate, site-ul clientului poate avea de suferit, mai ales dacă este unul vechi, de cele mai multe ori cu autoritate mai mare decât cele de la care primește link-uri.
Criterii SEO de selecție a Blogurilor pentru o Campanie
- Bloguri care aduc trafic în site-ul clientului. Altfel, cele mai multe link-uri primite sunt inutile, iar clientul poate fi penalizat pentru link-uri “nenaturale”.
- Bloguri cu Autoritate d.p.d.v. Google, un scor dat și de numărul de link-uri primite de acel site, stabilit în urma unei analize. Aici ar intra și o discuție despre Trust Rank, dar este puțin mai complicat.
- Bloguri cu volum mediu sau mare de trafic, comparabil cu cel al blogurilor pe care există campanii ale concurenților.
- Bloguri relevante pentru subiectul (topic cheie) campaniei.
- Nivel ridicat de Engagement pe Site: Social Shares și Comentarii.
N.B.
Indicat ar fi ca aprox. 50% din domeniile web alese să fie relevante pentru domeniul de activitate al clientului.
De reținut: este un sumar al celor mai importante criterii, nu o listă exhaustivă.
2. Câte link-uri și câte/ce tip de cuvinte cheie (Anchor Texte) se folosesc în Articolele Sponsorizate pe Bloguri
Link-urile de Calitate
Cele mai bune link-uri ce se pot trimite către site-ul unui client sunt:
- cele care aduc trafic pe termen lung,
- sunt relevante pentru domeniul de activitate al clientului,
- sunt poziționate în corpul unui articol (nu în footer/sidebar/grup de links/comentarii blog, etc),
- apar menționate 1 singură dată,
- sunt plasate pe un cuvânt cheie de brand și nu pe unul comercial.
Ideea este simplă: toate site-urile primesc, mai devreme sau mai târziu, niște link-uri din alte domenii web. Cele care trimit link-uri în mod natural folosesc, de cele mai multe ori, brand name-ul și trimit către Home Page site (nu fac deep linking, excepție fac magazinele online, unde vorbim de produse).
Naturalețea link-ului contează, așa că respectarea considerentelor de bază de mai sus este necesară pentru evitarea penalizărilor Google.
Altfel, profilul link-urilor primite de site-ul unui client ar putea părea spam pentru Google:
Câte link-uri să fie într-un Articol Sponsorizat pe Blog?
Cât vine natural, adică 1 singur link către site promovat, excepție fac magazine online, unde pot intra și links către 2-3 produse.
Cuvinte Cheie
Articolul nu ar trebui să conțină cuvinte cheie comerciale, cele pe care dorește clientul să se poziționeze și nici cuvinte cheie selectate în funcție de statistici, ci acele cuvinte cheie care vin autorului în mod natural. Iar acestea din urmă pot fi cuvinte cheie cu volum de căutări mic sau mediu, dar fiind introduse natural, ele ajută și nu trag site-ul clientului în jos.
Exemple: cuvânt cheie de brand – canapea IKEA vs. cuvânt cheie comercial: canapele extensibile 3 locuri.
Prin urmare, nu cred în impunerea unor cuvinte cheie într-o campanie pe bloguri.
Aleg mereu cuvinte cheie de brand și nu comerciale pentru Anchor Texte, astfel încât link-ul să pară mai natural. Și funcționează pe termen lung.
Altfel, lucrurile pot arăta așa:
N.B. Într-adevăr, pentru că fac un Audit detaliat al întregului portofoliu de link-uri primite de site-ul clientului și cunosc mai bine elementele SEO, precum și modul în care interacționează între ele, pot să jonglez puțin diferit cu aceste reguli, de exemplu să construiesc un mix de anchor texte între cuvinte cheie de brand și cuvinte cheie comerciale, dar nu recomand celor care se ocupă de Social Media Marketing să încerce alte lucruri decât cele mai sus menționate.
3. Alte Recomandări pentru Evitarea Penalizărilor Google în urma Campaniilor pe Bloguri
1. Timing-ul Campaniilor pe Bloguri contează mai mult decât crezi.
Dacă un site primește azi 20 de link-uri noi, iar în următoarele 12 luni nu mai primește nimic, s-ar putea ca într-un timp de X luni, Google să clasifice acele link-uri drept spam.
Dar hai să vedem diferența între o evoluție naturală de link-uri (în albastru) și achiziția de link-uri (în roșu):
Bineînțeles, în toată ecuația asta contează despre ce brand și despre ce site vorbim, despre acțiunile de PR online anterioare și autoritatea site-ului d.p.d.v. Google. Dacă acestea sunt constante, Google le poate percepe ca pe activități normale de PR și nu ca pe link-uri atrase artificial către site.
Ideea de bază: pentru site-uri noi, recomandarea ar fi de campanii constante, derulate pe câteva bloguri, dar pe termen lung, de 1-2 ani, cu schimbarea anuală a blogurilor pe care se derulează campaniile.
2. Analiza Concurenței este importantă
Înainte de realizarea unui concept și brief, este recomandată o analiză a concurenței din punct de vedere: PR, Social, dar și SEO.
O analiză a campaniilor concurenței (articole, titluri, etc), a link-urilor primite de site-urile lor în timpul campaniei, identificarea întrebărilor frecvente ale publicului țintă pe subiectul promovat și identificarea unui unghi nou de abordare sunt și ele importante în conturarea unui concept de campanie cu beneficii pe termen lung.
Pentru că nu-i suficient să primești articole despre brandul X, cu link către site-ul clientului. Este important și ce rămâne pe termen lung, iar o poziționare preferențială în rezultatele Google Search a unor articole (fie pe subiecte cheie importante pentru brand, fie pe întrebări frecvente) poate oferi unui client mai mult decât link-uri de calitate.
3. Relevanța pe subiect
De obicei, este bine să nu faci campanii la saltele pe bloguri de turism, chiar dacă este gratuit sau vine la pachet cu alte 2 bloguri.
Pentru că, deși toată lumea are nevoie de saltea, este puțin probabil ca site-ul promovat să primească un trafic relevant sau un link de calitate. Mai bine găsești un blog de home & deco sau un blog generalist, care are deja articole pentru acel subiect / acea categorie de interese.
Domeniul sursă al link-ului primit contează și pentru Google, iar recomandarea este obținerea unor link-uri relevante pentru domeniul de activitate al site-ului. Altfel, mai mult se diluează relevanța link-urilor primite în portofoliului site-ului promovat.
Ar mai fi lucruri de spuns, dar m-am lungit destul de mult. Sper ca lucrurile de mai sus să-ți fie de ajutor.