2015 fost un an plin de experiențe interesante și călătorii, dar și primul an în care am publicat cel puțin o poză pe zi pe Instagram.
Rezultatul a fost pe măsura efortului:
128.309 likes pentru cele 552 de poze publicate pe Instagram în 2015 (*via)
+ 2.000 de followeri noi în 6 luni (articol 1.000 followeri),
21 de poze mi-au fost promovate de 13 comunități / conturi de Instagram, din care cele mai populare: @igersamsterdam, @infatuation_la, @tv_living, @igersbucharest, @ihaveathingforwalls (vezi tags foto pe cont mobile @mateiana),
10 comentarii / poză (estimativ).
+2.500 de likes pentru cea mai populară poză, aprox. 1.300 pe contul meu și peste 1.400 din promovarea realizată de comunitatea @tv_living.
Aș putea menționa și 3 vânzări făcute pe instagram, deși nu mi-am propus să se întâmple.
[Referitor la vânzările pe Instagram, ele se pot întâmpla relativ ușor, dacă produsul sau serviciul tău se pretează (visual appeal), iar instagramerul ales de tine înțelege foarte bine ideea de product placement realizat corect.Pentru că instagramul este o rețea de socializare aparte, mai puțin comercială decât Facebook, unde ai nevoie de multă finețe în comunicare, cu promovare inspirațională și mereu contextuală.]
Trecând peste acest bilanț de dragul social media, ideea cu Instagramul a fost de a învăța ceva nou. Și mă bucur că am reușit să aflu mai multe despre comunități online și fotografie mobile datorită Instagram.
Pentru că vreau să adun cumva ce-am învățat într-un articol, am selectat câteva lucruri pe care le consider importante pentru creșterea unui cont de Instagram.
Sper eu să îi ajute atât pe cei care vor să-și crească contul personal, cât și pe brandurile deja prezente pe Instagram.
Lucruri estențiale pentru creșterea contului de Instagram
1. Înțelegerea și aplicarea principiului Community First
Instagram funcționează pe principiul reciprocității.
Dialogul este încurajat, la fel și stabilirea unor relații cu ceilalți instagrameri.
Reciprocitatea este răsplătită prin creșterea vizibilității unor poze în funcție de numărul de comentarii. În lipsa acestor elemente, nu ai cum să crești un cont de instagram în mod natural (excepție vedete).
Exemplu de interacțiune cu instagramerii, care a generat câteva zeci de comentarii:
2. Aderarea la comunități existente în funcție de subiectele preferate / tema contului
Se face prin hashtags, care nu sunt altceva decât metode de catalogare a conținutului pe anumite teme.
Dacă ai aflat care îți sunt temele preferate, îți va fi ușor să descoperi comunitățile care promovează aceste teme, să înveți hashtag-urile specifice și să le folosești pentru a atrage atenția oamenilor cu interese similare asupra contului tău.
Hashtag-urile sunt utile și pentru că te ajută să înțelegi care sunt tendințele pe Instagram pentru redarea unui anumit subiect.
3. Principiul Explore to Create
Cel mai bun lucru învățat pe Instagram despre fotografie este că nu-i vorba despre pozele în sine, ci despre abilitatea de a deveni un fin observator, dar și un “explorator”.
În acest sens, îți recomand să citești How to Be an Explorer of the World de Keri Smith.
Este o culegere de exerciții creative, care întâmplător prezintă și un set de teme frecvent folosite pe Instagram, altele decât cele pe care le vei găsi pe contul meu – patterns, still life.
Principiul Explore to Create este simplu de înțeles, dar o să dau câteva exemple ilustrate:
Sunt râpe în care am coborât doar pentru a surprinde un cadru inedit și pentru a asculta o poveste.
Sunt muzee pe care le-am vizitat doar pentru a le spune povestea într-o imagine.
Sunt străzi pe care m-am pierdut doar pentru a surprinde esența unui oraș.
Sunt oameni pe care i-am cunoscut doar pentru că i-am văzut ca personaje de poveste.
4. Autenticitate
Instagram este despre fotografie mobilă, adică realizată cu telefonul mobil.
Și, deși o cameră foto va face întotdeauna fotografii la rezoluție mai bună, nu despre asta este vorba în fotografie, ci despre a spune o poveste și a genera o emoție.
Mulți fotografi nu înțeleg că a folosirea unei camere profesionale pentru Instagram denotă o lipsă de autenticitate, iar asta îi face pe oamenii să se simtă cumva înșelați.
Rezultatul: nu reușesc să adune comunități active în jurul lor, deși sunt fotografi profesioniști. Pentru că nu sunt fotograf, feed-ul meu arată atât reușite, cât și eșecuri, toate pozele pe care le vedeți sunt făcute cu Samsung S6 sau S3.
Nu-ți șterge pozele vechi, indiferent cât de rușine îți este astăzi cu ele.
Îmi fac o autoevaluare constant, iar pozele făcute acum 2 ani mă ajută în chestia asta. Mă simt bine să văd o evoluție, fără ca asta să mă împiedice să învăț în continuare.
Un alt motiv de a păstra pozele este încurajarea instagramerilor noi. Pentru că totul se învață, iar eu nu cred în talent.
5. Dorința de perfecționare
Poate nimic nu ajută în creșterea contului de instagram ca dorința de perfecționare.
Atât timp cât continui să înveți fotografie și nu te mulțumești cu puțin, fotografiile tale vor fi mai bune.
Atât timp cât te vei implica în comunitate, oamenii îți vor răspunde. Iar ca în orice întreprindere legată de oameni, răbdarea este esențială.
6. Cum funcționează Instagram
Pentru a afla, trebuie să studiezi puțin cum funcționează această rețea de socializare.
Deși sunt mulți algoritmi care influențează popularitatea unei poze pe Instagram, sunt câteva lucruri pe care le poți folosi ușor, dacă analizezi puțin rețeaua.
Câțiva factori care duc la creșterea contului de Instagram
Orele și zilele de publicare contează, dar diferă de la cont la cont. Variația este dată de comunitate, așa că cea mai potrivită oră de publicare pe Instagram este cea la care cea mai mare parte a comunității tale este activă. Poți afla asta doar petrecând timp pe Instagram.
Folosirea constantă a celor mai productive hashtags pe tema aleasă de tine.
Numărul de interacțiuni cu ceilalți instagrameri contează în creșterea numărului de likes și followers. Cam de asta este bine să comentezi și să dai un like și celorlalți. Din punctul meu de vedere, oamenii care nu dau like înapoi au o problemă mai mare decât Instagramul. Ce mi se pare ciudat este că branduri ca Okian nu dau like back, deși în spatele unui like se poate ascunde oricând un client.
Publicarea fotografiilor pe un număr restrâns de subiecte și cu hashtags relevante ajută la creșterea comunități pentru că înlesnește atât aderarea la comunități existente cu interese similare, cât și creșterea vizibilității pozei în feed-ul Explore al oamenilor cu interese similare.
Timpul petrecut în rețea și pe alte conturi este răsplătit cu o vizibilitate mai mare. Cu cât stai mai mult pe Instagram, cu atât poza ta va fi mai vizibilă, iar contul tău va crește mai ușor.
7. Respectarea unor reguli de bază în fotografie
Sunt instagramer, nu sunt fotograf, dar am învățat câteva reguli de bază în fotografie, pe care le-am găsit utile în creșterea unui cont de instagram.
Nu vorbesc de fotografie profesională, ci de poze pentru web și instagram cu potențial de a genera emoții. Pentru că un DSLR nu te va ajuta în a genera emoții și reacții, dar o compoziție bună are toate șansele.
Totuși, beneficiile învățării regulilor de încadrare, principiul contrastului, regula treimilor, importanța spațiului de respiro, tehnica clar-obscur și alte astfel de lucruri ajută mult pentru foto mai bune.
Recunosc că știam o parte din reguli după 2 ani de cursuri de pictură și desen, dar sunt lucruri destul de simple de însușit, cel puțin la nivel teoretic. Aplicarea lor cu succes ține doar de exercițiu, a se citi volum mare de muncă.Pentru că prima poză făcută nu este obligatoriu cea mai bună.
Am listat aici o parte din ce-am învățat și aplicat eu.
8. Alegerea unei teme și a unui stil
Este foarte important, deși nu pare la o primă vedere.
Cei aleși de Instagram ca suggested users sunt păsări rare. Doar 3 oameni din comunitatea mea au fost aleși în ultimul an, ceea ce înseamnă că peste noapte s-au trezit cu câteva zeci de mii de followeri extra.
M-am tot gândit ce au în comun, tocmai pentru a deveni suggested user, iar rezultatul este simplu: au ales să posteze doar un singur subiect și într-un singur stil.
Aici este partea pe care eu nu pot s-o fac, mai departe de travel, art și food. Mi-am propus să le restrâng în 2016 sub umbrela travel. Referitor la stil, pe al meu îl cataloghez colorat și de atmosferă, dar uneori încerc și minimalist.
Însă există o suprasaturație de minimalism pe instagram și în artele vizuale.
De exemplu, stilul minimalist din pictură mi se pare de-a dreptul hilar, având în vedere că deja nu mai trebuie să știi altceva decât să pui stropi de acuarelă colorați pe hârtie și să scornești o simbolistică pentru stropii tăi.
Cred că simplu este mai bine, însă îmi place mai mult să generez o emoție prin culoare și atmosferă.
Instagram m-a ajutat să văd mai bine lumea din jur, să interacționez cu oameni din diferite culturi, să aflu o sumedenie de lucruri dintr-o varietate de domenii, iar pentru toate aceste lucruri sunt recunoscătoare. Iar pentru că am promis să vorbesc puțin și despre călătorii, voi pune mai jos pozele preferate din 2015. Am făcut un album cu cele mai faine momente din 2015 în prima mea poveste pe Steller – o aplicație de visual storytelling cu care poți realiza un album foto – video – text. Norocul începătorului diligent sau un marketing trick a făcut ca povestea mea să fie aleasă de editori în Top 20 Steller Stories din 2015. 238 de likes și 6.777 views par o motivație destul de bună pentru a folosi aplicația și în viitor, marketing trick sau nu. Te invit s-o răsfoiești.
@mateiana este contul meu de instagram, în caz că vrei să mă urmărești. 🙂